۱۳۹۷ دی ۵, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۴۲)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

جامعه شناسی صنعت 
ادامه

۶
·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی صنعت، در بررسی این مسئله و مسائل دیگر، فونکسیون اکتیو خود را جامه عمل می پوشاند.
·    فونکسیونی که با اصل به اصطلاح «عاری از ارزش بودن (بیطرفی) پژوهش علمی ـ اجتماعی» رایج در جامعه شناسی بورژوایی از هر فرقه، اصولا ناسازگار است.

۷
·    اصل به اصطلاح «عاری از ارزش بودن (بیطرفی) پژوهش علمی ـ اجتماعی»، عمدتا بیانگر اوبژکتیویسم در جامعه شناسی بورژوایی است.
·    بیانگر تلاش در جهت اعطای هاله عینیت و استقلال به پژوهش سوسیولوژیکی است.
·    هدف این است که جانبداری جامعه شناسی بورژوایی صنعت، پرده پوشی شود.

۸
·    اما علل اجتماعی ـ اقتصادی و ریشه های نظری ـ تاریخی جامعه شناسی بورژوایی صنعت نشان می دهند که آن از لحظه تشکیل تا حال حاضر، اصولا دو فونکسیون برای اجرا داشته است:

الف
·    فونکسیون اول جامعه شناسی بورژوایی صنعت به طور عینی عبارت است از توسعه و تدوین سیسم عوامفریبی و مانی پولاسیون همه جانبه بویژه طبقه کارگر و کلیه اقشار زحمتکش  دیگر در کاپیتالیسم.

ب
·    فونکسیون دوم جامعه شناسی بورژوایی صنعت عبارت است از کمک به بورژوازی انحصاری و دولت امپریالیستی در تشکیل سیستم لازم برای اعمال قدرت با استفاده از فنون سوسیولوژیکی حاکمیت.

۹
·    ضرورت چالش مارکسیستی ـ لنینیستی با جامعه شناسی بورژوایی صنعت در این رابطه، قبل از همه از الزامات مبارزه طبقاتی ایده ئولوژیکی و مسابقه اقتصادی با سیستم اقتصادی کاپیتالیستی (سرمایه داری) نشئت می گیرد.

۱۰
·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی صنعت، با حرکت از این موضع به چالش جانبدارانه و طبقاتی با نظریات سوسیولوژیکی بورژوایی و انواع مختلف تئوری نخبگان، به اصطلاح، اکسپرتوکراسی (متخصص فرمایی)، فرم های مختلف مانی پولاسیون سوسیال ـ پسیکولوژیکی (اجتماعی ـ روانی) مرتبط با «هیومن رلی شنز»، «تضاد های اجتماعی»، تئوری همگرایی، طرح های خاص مفهوم جامعه صنعتی و غیره می پردازد.

پایان

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر