۱۳۹۷ دی ۵, چهارشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۷۱ )

 
احمد بیگدلی آذری قمی
(۱۹۲۴ ـ ۱۹۹۹)
 فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی
 از بنیان‌گذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 
عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، 
عضو شورای بازنگری قانون اساسی، 
نمایندهٔ قم در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، 
نمایندهٔ دوره‌ های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری 
 از مؤسسین روزنامه رسالت بود. 
 ویکی‌پدیا

مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
 
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

۵

الف
 
(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)

اهداف و اغرض در سیستم اقتصادی اسلام

«معنای مالکیت تعاونی،
مالکیت خصوصی
و
البته
نوع ویژه ی از آن می باشد.

عملا
تعاونی جزء لاینفک بخش خصوصی است.»
 

شرکت تعاونی 
 (کئوپراتیو
 مشارکتی
 است 
که 
عده‌ای از افرادی که هم‌صنف و یا همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستند 
برای دستیابی به منافع مشترک
 گردهم می‌آیند 
و 
در حقیقت به همدیگر کمک می‌کنند 
و
 برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب 
اعتبار و وام تعاونی درست می‌کنند، 
سرمایه معینی را درمیان می‌گذارند 
و 
به طور کلکتیو (دسته‌ جمعی)
مشکل را حل می‌ کنند. 

در واقع 
اعضای شرکت
 در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدیدمی‌آورند 
که 
به عنوان مثال
 در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، 
با 
جمع‌آوری پول جزئی 
که 
هر عضو می‌پردازد
 کالای مورد احتیاج اعضا را از دست اول 
خریداری و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی جزئی 
به اعضا می‌فروشد 
و 
به این طریق 
واسطه‌های غیرضروری در کسب و تجارت و صاحبان این‌گونه مشاغل کاذب 
حذف می‌گردند.
در شرکت تعاونی ممکن است
که
 اعضا 
 سرمایه و سهم یکسان از سود نداشته باشند
 اما 
هر عضو 
بدون توجه به درصد سهامش، 
یک رأی دارد.

  در واقع 
تعاونی، 
متکی به اعضاء است نه به سرمایه.  
ویکی پیدیا
 
 ۱
«معنای مالکیت تعاونی،
مالکیت خصوصی
و
البته
نوع ویژه ی از آن می باشد.

عملا
تعاونی جزء لاینفک بخش خصوصی است.»
 
دلیل رسیدن آذری قمی به این «تعریف» از مالکیت تعاونی (کئوپراتیو)،
روشن نبودن موضوع مالکیت است.
 
اگر 
مثلا
 ذکر می شد که موضوع مالکیت 
 وسایل تولیدند،
آذری قمی
دیگر
میان مالکیت خصوصی و مالکیت تعاونی
علامت تساوی نمی گذاشت
و
مالکیت تعاونی
را
فرم خاصی از مالکیت خصوصی قلمداد نمی کرد.
 
برای اینکه مالکیت تعاونی بر مزرعه ای
 نمی تواند
به معنی مالکیت خصوصی بر آن  باشد.
 
ما
در
این مورد
با
مالکیت دسته جمعی صاحبان سهام سر و کار داریم.
 
۲
«معنای مالکیت تعاونی،
مالکیت خصوصی
و
البته
نوع ویژه ی از آن می باشد.

عملا
تعاونی جزء لاینفک بخش خصوصی است.»
 
ما
با
سه نوع اصلی مالکیت بر وسایل اساسی تولید سر و کار داریم:
 
۱
مالکیت همگانی بر وسایل تولید.
در 
جامعه سوسیالیستی
 
۲
مالکیت خصوصی بر وسایل تولید. 
در 
جوامع طبقاتی
(برده داری، فئودالی، سرمایه داری) 
 
۳
مالکیت تعاونی بر وسایل اساسی تولید.
در جوامع سرمایه درای و سوسیالیستی
 
با
توجه به این سه نوع اصلی مالکیت 
می توان ادعای آذری قمی را تصحیح کرد:
 
مالکیت تعاونی
  مالکیت همگانی بر وسایل تولید 
در 
مقیاس کوچکتری 
است.
 
مالکیت تعاونی
نطفه آغازین مالکیت همگانی است.
 
مالکیت تعاونی
حلقه واسط میان مالکیت خصوصی و مالکیت سوسیالیستی است.
 
مالکیت تعاونی
   پل گذار از مالکیت خصوصی به مالکیت سوسیالیستی است.  

ب
اهداف و اغرض در سیستم اقتصادی اسلام
(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)
 
۱
تمتع و بهره وری کامل انسان ها
از
مواهب آفرینش

۲
سعی و تلاش انسان ها
برای کشف و دستیابی به اسرار طبیعت

...

۵
شناخت و معرفت آفریدگار جهان
و
عبادت
و
سپاس او
و
تکامل نفوس انسانی
با
کف نفس و انفاق در راه خدا
و
دستگیری
از
محرومین
...

و
این
معنی
حاصل نمی شود
جز با تملک بیش از نیازها و حوایج مادی.»
 
این 
تعریف آذری قمی 
از 
اهداف و اغرض (اغراض) در سیستم اقتصادی اسلام
را
بهتر است نخست تجزیه کنیم
تا
تأمل بر روی آن امکان پذیر گردد:
 
۱
تمتع و بهره وری کامل انسان ها
از
مواهب آفرینش
 
موهبت 
یعنی
بخشش، دهش
 
هدف و غرض در سیستم اقتصادی اسلام
تمتع و بهره وری آدم ها
از 
دهش های آفرینش 
است.
 
منظور آذری قمی از مواهب آفرینش
احتمالا
مواهب طبیعی 
است.
 
در سیستم اقتصادی اسلام
مؤمنین
(و نه محاربین و منافقین) 
حق زدن و گرفتن و چیدن و چریدن دارند.
 
آنچه سیستم های اقتصادی دیگر
همه
با هم دارند،
  سیستم اقتصادی اسلام
تنها 
دارد.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر