۱۳۹۷ آذر ۲۸, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۸۰)

 

شین میم شین
 
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


 در مدح ابوبکر بن سعد بن زنگی
(بوستان سعدی)

 در مدح ابوبکر بن سعد بن زنگی
(بوستان سعدی)

۱
سزد گر به دورش بنازم چنان
که سید به دوران نوشیروان

معنی تحت اللفظی:
من
به همان سان
به
معاصریت
با
ابوبکر بن سعد بن زنگی
افتخار می کنم
که
حضرت محمد
به
معاصریت
با
دوره انوشیروان
فخر کرده است.

۲
سزد گر به دورش بنازم چنان
که سید به دوران نوشیروان

سعدی در این بیت شعر،
همزمان
به
دو مقایسه  دست می زند،
که
 قابل توجه جدی اند:

الف

سعدی
خود
را
با
پیامبر
(سید)
مورد مقایسه قرار می دهد.

ب

سعدی
ابوبکر بن سعد بن زنگی
 را
با
 انوشیروان
مورد مقایسه قرار می دهد.

۳
سزد گر به دورش بنازم چنان
که سید به دوران نوشیروان

وصف پیامبر را از قول سعدی شنیده ایم
و
 اکنون می توان دریافت
که
سعدی
از
چه خودآگاهی و خودشناسی و خود داوری غول آسائی
برخوردار بوده است.


ما که هفتصد سال بعد از مرگ این هیولای خرد
از
طریق تحلیل میراث او به شناخت او برخاسته ایم،
در
 مقایسه با خود او،
 فقط تیغه بهمن غول آسای پنهان در زیر آبها
را
 می بینیم.

او بیشتر از هر کسی به چند و چون خویشتن خویش وقوف دارد 
و 
هیچکس نمی تواند در ستایش از سعدی مبالغه کند.

این فقط یک ادعای توخالی نیست.
ما این ادعا را گام به گام اثبات خواهیم کرد.

۴
سزد گر به دورش بنازم چنان
که سید به دوران نوشیروان

انوشیروان
بسان پیامبر اسلام
نماینده فرماسیون اقتصادی برده داری بوده است
و
دستانش تا مرفق
به
خون سرخ مزدک و پیروان او
آلوده است.


مزدک
به احتمتا قوی
نماینده برگشت به کمون اولیه (کمونیسم آغازین) بوده است.

انوشیروان
همه مزدکیان بوده است.
را
به
میهمانی شاهانه
دعوت می کند
و
با
حمله ناگهانی بر میهمانان
به
قتل عام آنها می پردازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر