۱۳۹۷ دی ۲, یکشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۷۰ )

 
احمد بیگدلی آذری قمی
(۱۹۲۴ ـ ۱۹۹۹)
 فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی
 از بنیان‌گذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 
عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، 
عضو شورای بازنگری قانون اساسی، 
نمایندهٔ قم در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، 
نمایندهٔ دوره‌ های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری 
 از مؤسسین روزنامه رسالت بود. 
 ویکی‌پدیا

مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
 
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

۵

الف
 
(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)

اهداف و اغرض در سیستم اقتصادی اسلام

«معنای مالکیت تعاونی،
مالکیت خصوصی
و
البته
نوع ویژه ی از آن می باشد.

عملا
تعاونی جزء لاینفک بخش خصوصی است.»

ب
(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)

اهداف و اغرض در سیستم اقتصادی اسلام

۱
تمتع و بهره وری کامل انسان ها
از
مواهب آفرینش

۲
سعی و تلاش انسان ها
برای کشف و دستیابی به اسرار طبیعت

...

۵
شناخت و معرفت آفریدگار جهان
و
عبادت
و
سپاس او
و
تکامل نفوس انسانی
با
کف نفس و انفاق در راه خدا
و
دستگیری
از
محرومین
...

و
این
معنی
حاصل نمی شود
جز با تملک بیش از نیازها و حوایج مادی.»

۶
همین «عالم واقف بر همه علوم»
که
حقوق و وظایف انسان
را
در
تعبد و تقلید و تسلیم او
خلاصه کرده است،
زمانی که از «مارفرما» و «کارپذیر» (کارگر) سخن به میان می آورد،
ایندو
را
نه
در برابر یکدیگر و یکی را مقهور دیگری،
بل به مثابه دو انسان آزاد و مختار
که
می توانند آزادانه و با اختیار
قرارداد ببندند،
توصیف می کند
و
به جای اصل «تسلیم و تعبد»،
اصل های (اصول) «اختیار» و «انتخاب» و «آینده نگری» انسان ها
را
محور نظریه خود
قرار می دهد:

(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)

اهمیتی که نیروی انسانی
(در مجموعه عوامل تولید)
داشته
و
موجب مزیت و محوریت بودن آن می گردد،
وجود اصل اختیار و انتخاب و آینده نگری
در
انسان ها ست.»

۶

فقیه دیگر
 که
 سوره التکاثر
را
برای شنوندگان خود تفسیر می کرد،
پس از اشاره به مسائل پیچیده اقتصادی، تولید انبوه ثروت انباشته، فقر عمومی  و ...»
به
مسئله ملکیت زمین پرداخت:

 ۱
(موسوی اردبیلی، جمهوری اسلامی، ۳۰ دی ۱۳۶۴)

«قانون زمین باید به شیوه اسلامی درست شود،
حالا
اسلامیش هر چه که هست.»


تبصره:

«آورده اند
که
میخواره ای
به
 می فروشی رفت
و
دهشاهی عرق خواست.

صاحب میخانه
به او
گفت:
«برادر، دهشاهی عرق که فایده ندارد.»

در
پاسخ گفت:
«هرچه هست، عرق است.
همانقدر که از دهانم بویش برآید، باقی اش با خودم.»

۲
(موسوی اردبیلی، سمینار بررسی بخش تعاونی )

‍«تعاونی یک شرکت است،
چه مصرف و چه تولید.
این شرکت اصولی دارد.
موازین فقهی روشن است.
هر جا دیدند که با اسلام نمی سازد،
آن را کم و یا زیاد می کنند.»

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر