۱۳۹۶ بهمن ۱۸, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۶۶)


پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور


الف
دانش تجربی در چارچوب پژوهش علمی 

۱
·    بر خلاف دانش تجربی عام انسانی، در جریان پژوهش تجربی (امپیریکی) علمی، کسب دانش تجربی، به مدد متد های مطمئن، با آماج ثابت و معین، تحت شرایط تئوریکی (با پیش شرط های نظری) معین صورت می گیرد. 

۲
·    دانش تجربی مکسوبه در روند پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل تئوریکی قرار می گیرد و تعمیم داده می شود.

·    (گذار از منفرد و خاص به عام صورت می گیرد. مترجم.)

·    مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۳
·    علوم نمی توانند به جمع اوری داتاهای دانش تجربی بسنده کنند.

۴
·    علوم به عمارت تئوریکی محتاج اند.
·    عمارتی که بنیان (هسته) آن را قانونمندی های ثابت تشکیل می دهند.

۵
·    طرح جامعه شناسی به مثابه به اصطلاح، «علوم دانش تجربی» پوزیتیویستی اما خواهان صرفنظر از شناخت پیوند های قانونمند است.  

ب
دانش تجربی عام انسانی

۱
·    دانش تجربی عام انسانی، اما مبتنی بر تئوری مطمئنی نیست.

۲
·    دانش تجربی عام انسانی، اولا مبتنی بر مجموعه افکار و تصوراتی است که بر انسان ها تأثیر می گذارند. 

۳
·    دانش تجربی عام انسانی، ثانیا مبتنی بر آماج ها و انگیزه های عمل انسانی اند.

۴
·    اوبژکت (موضوع) دانش تجربی عام انسانی، رابطه مشخص انسان در هر مورد معین با محیط زیست است که در وهله اول در کردوکار عملی ـ مادی (شیئی) او وجود دارد.

۵
·    خود انسان نیز به مثابه اکتور (عمل کننده) جزو موضوع شناخت است.

·    (انسان در روند شناخت محیط زیست خویش و در اثر شناخت محیط زیست خویش، به خودشناسی هم می رسد.
·    انسان دیالک تیکی از سوبژکت شناخت و اوبژکت شناخت می شود.
·    محیط زیست شناسی با خودشناسی توأم می شود. مترجم)

۶
·    انسان دانش تجربی را تنها در عرصه معینی از واقعیت کسب می کند که در کردوکار عملی اش با آن،  تماس برقرار می کند.

۷



·    دانش تجربی با واسطه (یعنی دانش تجربی دیگران) برای افراد منفرد انسانی، به مثابه دانش انتقالی ـ ارسالی وجود دارد و در از ان خود کردن عملی ـ فکری کسب می شود.

۸
·    دانش تجربی در رفتار و عمل انسان ها به طور بیواسطه مؤثر می افتد و خدمتگزار سمتگیری بعدی هر کس می شود. 

۹
·    با اشاعه آماج مند تئوری اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی، کسب  دانش تجربی عام انسانی، توسط اعضای جامعه سوسیالیستی  سمت و سوی تئوریکی کسب می کند.

۱۰
·    عمق دانش تجربی اعضای جامعه در زمینه ی شناخت پدیده های اجتماعی مشخص، به درجه از آن خود کردن تئوری اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی وابسته ست.

۱۱
·    در پژوهش سوسیولوژیکی شعور (روح)، دانش تجربی به مثابه بخشی از آن (شعور و روح)، موضوع پژوهش است.    

·    (یعنی خود دانش تجربی هم مورد بررسی قرار می گیرد. مترجم)

۱۲
·    دانش تجربی اغلب نه به طور مستقیم  و بی واسطه، بلکه چه بسا به طور با واسطه مثلا به واسطه اعمال، موضعگیری ها و نظرات درک می شود و توضیح داده می شود.

۱۳
·    پژوهش تجربی می تواند به این نتیجه رسد که عرصه تجربی هر کدام از پژوهشگران، همزمان عرصه کسب دانش تجربی او ست

۱۴
·    بررسی عرصه کسب دانش تجربی، انواع ممکنه تشکیل  دانش تجربی را عرضه می دارد.

·    مراجعه کنید به جامعه پژوهی تجربی، امپیریسم (تجربه گرایی)، شناخت در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر