۱۳۹۶ اسفند ۷, دوشنبه

کردوکار (۹)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
  I
دستاورده های فلسفه مارکسیستی
در رابطه
 با 
مفهوم «کردوکار»

ب
دیالک تیک به مثابه ابزار انقلابی

۱
·      دیالک تیک اجتماعی واقعی کردوکار عملی ـ انقلابی انسان ها، شرایط اجتماعی و فرم های این کنش عملی (یعنی دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت) عنصر مرکزی دیالک تیک مارکسیستی بمثابه تئوری و متد را تشکیل می دهد.

۲
·      دیالک تیک تنها به مثابه تبیین نظری دیالک تیک کنش عملی در مبارزه طبقه کارگر و حزب آن و در ساختمان مبتنی بر برنامه نظام اجتماعی سوسیالیستی و به مثابه دست افزار متدی آگاهانه در تحول سوسیالیستی عملی جهان است که می تواند به قول مارکس، «انتقادی و انقلابی» و به قول لنین، «بهترین کارافزار ما و براترین سلاح ما» باشد.

۳
·      چنین دیالک تیک انقلابی ئی به قول لنین، «بخش تعیین کننده مارکسیسم است.»

پ
انسانتصویرعلمی و جهان بینی انقلابی

۱
·      تفسیر ماتریالیستی کردوکار انسانی به مثابه روندی که در آن، تغییر وضع حیات طبیعی و اجتماعی با تغییر کردوکار حیاتی انسانی و در نتیجه با تغییر خود انسان، یعنی با تغییر سوبژکت کلیه پدیده های اجتماعی همراه می شود، بنیان نظری تعالیم مارکسیستی در باره انسان را تشکیل می دهد.

۲
·      تفسیر ماتریالیستی کردوکار انسانی بطلان و غیرعلمی بودن کلیه نظرات مبتنی بر آنتروپولوژی فلسفی را اثبات می کند که اعتنائی به درک تئوریکی توسعه اجتماعی واقعی و قانونمندی ها و نیروهای محرکه توسعه اجتماعی ندارند.

·      مراجعه کنید به آنتروپولوژی، آنتروپولوژیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۳
·      انسانتصویر علمی و جهان بینی مارکسیستی تعریف تئوریکی و تاریخی ـ مشخص و مبتنی بر عمل ترقی طلبانه از انسان به دست می دهد.

۴
·      در عصر حاضر شیوه زندگی عملی انسان ها و نتیجتا محتوا و وظایف هستی اجتماعی آنها تحت تأثیر سه روند بزرگ مربوط بهم قرار دارند:

الف
·      روند گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در مقیاس جهانی (گلوبال) و در رابطه با آن، مبارزه سرسختانه میان نیروهای سوسیالیسم، دموکراسی و صلح از سوئی و نیروهای امپریالیسم از سوی دیگر.

ب
·      تولید و بازتولید کلیه عرصه های حیات اجتماعی بر بنیان جدید مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تولید، کار سوسیالیستی آزاد از استثمار و برنامه ریزی و هدایت مبتنی بر پیش بینی توسعه اجتماعی با شرکت حتی الامکان وسیع اقشار زحمتکش.

پ
·      انقلاب علمی ـ فنی که در کلیه عرصه های حیات بشری عمیقا نفوذ می کند.

۵
·      اصول آزادی، استقلال، خودفرمایی  و بشردوستی با بنیانگذاری درک مارکسیستی از انسان، تعریف جدید، عالی و واقعی کسب کرده است.

۶
·      اصول آزادی، استقلال، خودفرمایی و بشر دوستی در جهت توسعه و ترقی همه جانبه فردیت انسانی است و مبتنی بر جنبه های زیر است:

الف
·      مبتنی بر توسعه همه جانبه کردوکار انسانی است.

ب
·      مبتنی بر همه جانبه شدن علایق و استعدادهای فردی است.

پ
·      مبتنی بر  آشنائی، تسلط ، کاربست و استفاده از وسایل مادی و معنوی و مناسبات حیات اجتماعی ببرکت همکاری آگاهانه کلکتیو است.    

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر