۱۳۹۶ اسفند ۵, شنبه

کردوکار (۷)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین

دستاوردهای حل ماتریالیستی مسئله کردوکار اجتماعی انسان ها

۱
·      حل ماتریالیستی مسئله کردوکار اجتماعی انسان ها امکان تعیین تاریخی ـ مشخص هم سوبژکت و هم اوبژکت را پدید می آورد.

۲
·      حل ماتریالیستی مسئله کردوکار اجتماعی انسان ها راه را برای کشف نقش مشخص هم سوبژکت فردی و هم سوبژکت کلکتیو هموار می سازد.

۳
·      منظور از سوبژکت کلکتیو نه مجموعه ای از افراد، بلکه «کلیتی» از افراد، یعنی به قول مارکس، «افراد در رابطه متقابل با یکدیگر» است.

۴
·      در مارکسیسم ـ لنینیسم با مفهوم کردوکار بویژه نقش تاریخساز کردوکار توده های مردم ـ کارگران، دهقانان و روشنفکران زحمتکش ـ هم در روند تولید و باز تولید و هم در مبارزه طبقاتی و انقلاب اجتماعی عمده و برجسته می شود.
۵
·      اینجا ـ علاوه بر آن ـ نقش سازماندهی اجتماعی آشکار می گردد.
·      بویژه نقش سازمان انقلابی کردوکار طبقه کارگر و نقش کردوکار انسان های سوسیالیستی بمثابه ابزار تحقق و اعتلای نقش انسان به مثابه سوبژکت آشکار می گردد.

۷
·      کردوکار اجتماعی انسان در دوره ساختمان سیستم اجتماعی سوسیالیسم پیشرفته زیر رهبری طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن، درجه عالی تری از آگاهی، هدفگرائی، سازمانیابی و نیروی خلاق کسب می کند.

۸
·      بر بنیان کردوکار عملی ـ شیئی، فرم های مختلف از آن خود کردن روحی (فکری) پدید می آیند که در آنها انسان ها هم نسبت به محیط طبیعی و اجتماعی خود و هم نسبت به خویشتن خویش آگاهی کسب می کنند.

۹
·      کردوکار نظری پس ازجدا شدن کار مادی از کار فکری در روندی طولانی به عرصه کردوکار نسبتا مستقلی بدل شده است، به کردوکار علمی با روش و فنون خاص خود بدل شده است.

۱۰
·      کردوکار معرفتی ـ نظری و از آن خود کردن جهان عینی با روند زندگی عملی و قبل از همه  بواسطه از آن خود کردن عملی ـ  فکری جهان عینی پیوند دارند.

۱۱
·      به قول کلاسیک های مارکسیسم، «انسان کردوکار حیاتی خود را خود به موضوع خواست و شعور خود مبدل می سازد.
·      انسان دارای کردوکار حیاتی آگاهانه است.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱، ص ۵۱۶)

۱۲
·      انسان مدل های فکری از جهان خارج و از عمل و رابطه خود بوجود می آورد که برای تنظیم کردوکار او مورد استفاده قرار می گیرند.

۱۳
·      عمل و رفتار عملی انسان ها نتایج کردوکار فکری آنها را بمثابه واسطه های روحی، یعنی بمثابه انعکاس واقعیت عینی و بمثابه وسیله تنظیم کردوکار در بر می گیرند.

·      مراجعه کنید به عمل، رفتار در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


۱۴
·      کردوکار نظری ـ روحی انسان ها، یعنی این حقیقت امر که شعور انسانی نه فقط جهان عینی را منعکس می کند، بلکه همچنین  پدید می آورد (لنین) بر فونکسیون واسطه گری و تنظیمگری کردوکار روحی استوار می شود.

۱۵
·      شعور تنها در پیوند کلی عمل و رفتار عملی اجتماعی انسان ها، در روند عینی کردوکار هدفمند انسان ها ست که می تواند بر واقعیت عینی تأثیر برگشتی فعال بگذارد و به وسیله تحول  آن مبدل گردد.

۱۶
·      گذار از کردوکار معرفتی ـ نظری به کردوکار عملی در فرم های از آن خود کردن عملی ـ معنوی جهان، در تعیین اهداف، در ترکیب و همآهنگ کردن اوبژکت ها، عملیات و اطلاعات، در اتخاذ تصمیم و در تنظیم هنجاری کردوکار، جامه عمل می پوشد.

۱۷
·      در عصر کنونی خود این فرم ها به موضوع کردوکار نظری بدل می شوند و علومی پا به عرصه وجود می گذارند که وظیفه بررسی قانونمندی های عمل و رفتار مادی، معنوی، فردی و کلکتیو را به عهده دارند.

۱۸
·      کلیه جنبه ها و جوانب تحولات نظری و ایدئولوژیکی که فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی پدید آورده، با مفهوم کردوکار  در پیوند تنگاتنگ قرار دارند.

۱۹
·      در این زمینه باید قبل از همه به دستاوردهای زیرین اشاره کرد:

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر