۱۳۹۶ اسفند ۴, جمعه

کردوکار (۶)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
 

 فرم های اصلی کردوکار

۱
·      فرم های اصلی این کردوکار به شرح زیرند:

الف
·      کردوکار تولیدی ـ مادی

ب
·      کار اجتماعی که شاخص های آن عبارتند از سطح معینی از توسعه نیروهای مولده و سیستم معینی از مناسبات تولیدی.

۲
·      کردوکار برای تغییر و نوسازی مناسبات تولیدی در جامعه منقسم به طبقات آشتی ناپذیر به شکل مبارزه طبقاتی و انقلاب اجتماعی صورت می گیرد.

۳
·      کردوکار برای تغییر و نوسازی مناسبات تولیدی در نظام اجتماعی سوسیالیستی از طریق هدایت برنامه ریزی شده توسعه و تکثیر نیروهای مولده و از طریق ایجاد ساختارهای ثمربخش خلقی تحقق می یابد.

۳
·      مقوله های ماتریالیسم تاریخی که پیوندهای اجتماعی ماهوی، کردوکار فردی و جمعی انسان ها را منعکس می کنند، به شرح زیرند:

الف
·      نیروهای مولده

ب
·      مناسبات تولیدی

پ
·      طبقات اجتماعی

ت
·      انقلاب.

·      مراجعه کنید به نیروهای مولده، مناسبات تولیدی، طبقات اجتماعی، طبقه، انقلاب در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

۴
·      درک ماتریالیستی ـ تاریخی مسئله کردوکار انسانی در پیوند ناگسستنی با تئوری مناسبات اجتماعی مادی و ایدئولوژیکی هر کردوکاری در فرم های تاریخی معین روابط متقابل انسان ها قرار دارد.

۵
·      مناسبات اجتماعی ـ بمثابه جمعبندی و یا مجموعه پیوندهای افراد انسانی ـ خود نتیجه کردوکار انسان ها هستند.

۶
·      مناسبات اجتماعی اما در عین حال پیش شرط این کردوکار بشمار می روند و فرم هائی را تشکیل می دهند که در چارچوب آنها کردوکار انسانی تحقق می یابد و بوسیله آن، فرم اجتماعی، هدفمندی، سمت و سو و فونکسیون هدفمند خود را کسب می کنند.

۷
·      از این رو تجزیه و تحلیل مناسبات اجتماعی و تأثیر متقابل آنها با نیروهای مولده برای تعیین چند و چون تاریخی کردوکار انسانی ضرورت دارد.

۸
·      حل ماتریالیستی مسئله کردوکار اجتماعی انسان ها و عمده کردن خصلت تاریخی آن، راه را برای پاسخگوئی به مسائل زیر فراهم می آورد:

الف
·      به چه دلیل، انسان ـ بطور کلی ـ سوبژکت زندگی خویش است؟

ب
·      انسان ـ بمثابه سوبژکت تاریخی ـ چگونه می تواند بطور دم افزون جهان را به اوبژکت (موضوع) کردوکار عملی و نظری خود بدل سازد و آن را بطور کلی به موضوع مورد علاقه خویش تبدل کند؟ 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر