۱۳۹۶ بهمن ۲۵, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۷۳)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

 
شناخت
(معرفت)
ادامه

 ۴۶

·    رابطه روند اجتماعی شناخت با پراتیک و رابطه مبتنی بر پراتیک روند اجتماعی شناخت با روند فردی  شناخت در نظام اجتماعی سرمایه داری و در نظام اجتماعی سوسیالیستی، تفاوت  ماهوی با هم دارند:

الف

۱
·    رابطه روند اجتماعی شناخت با پراتیک و رابطه مبتنی بر پراتیک روند اجتماعی شناخت با روند فردی  شناخت در نظام اجتماعی سرمایه داری سرشته بر تضاد های آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) اند.  

۲
·    بورژوازی به مثابه طبقه حاکمه در جامعه سرمایه داری، بی اعتنا بر حوایج نظری (تئوریکی) و مادی مبتنی بر قانونمندی های توسعه پراتیک،  به سرکوب، صرفنظر و یا نادیده گرفتن آن بخش از مجموعه شناخت در جامعه می پردازد که به خصلت آنتاگونیستی ناگزیر سرمایه داری و به سقوط آن مربوط می شود. 

۳
·    این در موضع بورژوازی و ایده ئولوگ های آن بویژه در رابطه با  فلسفه و تئوری اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی یعنی در رابطه با علوم اجتماعی  به معنی واقعی کلمه آشکار می گردد.

۴
·    در کاپیتالیسم به عوض آنها، تئوری های اجتماعی کهنه عرضه می شوند که با قانونمندی های اجتماعی مطابقت ندارند و یا حتی تضاد دارند و عاجز از ارضای حوایج مادی و  نظری پراتیک اند.  

۵
·    این به سبب اینتگراسیون (همپیوندی) رشد یابنده ی علوم طبیعی (علم الاشیاء) با علوم اجتماعی، به بحران نظری در علوم طبیعی منجر می شود.
·    برای اینکه علوم طبیعی با تئوری های فلسفی غیر علمی ناسازگارند.  

۶
·    آماجگزاری کاپیتالیستی که بویژه تحت تابعیت تعیین کننده پژوهش علمی قرار دارد، به عدم تناسب میان توسعه علمی واقعی و پراتیک منجر می شود.
·    پراتیکی که از بین بردن سیستم کاپیتالیستی را الزامی می سازد. 

۷
·    مجموعه آماجگزاری کاپیتالیستی، سدی در راه بسیج ابتکارات معرفتی توده های خلق می گردد. 

۸
·    تضاد میان روند اجتماعی شناخت و قوانین توسعه  پراتیک در کاپیتالیسم بدین طریق، به رابطه موجود میان روند اجتماعی شناخت  و روند فردی شناخت منتقل می شود. 

۹
·    تضاد میان روند اجتماعی شناخت و قوانین توسعه  پراتیک در کاپیتالیسم، ضمنا، با تضادهای آنتاگونیستی دیگر وسعت می یابد. 

۱۰
·    از این رو، یکی از مشخصات ماهوی کاپیتالیسم این است که به دلیل در انحصار طبقه حاکمه و اقشار متحد با طبقه حاکمه بودن آموزش، توده های مردم فقط به اندازه ناچیزی از معارف برخوردار می شوند که برای روند زندگی خود نیاز دارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر