۱۳۹۴ آذر ۲۲, یکشنبه

سیری در جهان بینی شیخ بهائی (7)

 

بهاء الدین محمد بن حسین عاملی
معروف به
 شیخ بهایی 
( ۹۲۵ ـ ۱۰۰۰ هجری شمسی)   

ویرایش و تحلیلی از
شین میم شین

با سپاس بیکران از 


شیوا زهری
که ما را با شیخ اصفهان آشنا کرد.

نان و پنیر
فی العقل

·        شیخ اصفهان در این شعر به تعریف عقل می پردازد.

1
چیست دانی عقل در نزد حکیم؟
مقتبس نوری ز مشکوة قدیم

مشکات
طاقی فراخ که درآن چراغ نهند و قندیل گذارند.

·        معنی تحت اللفظی:
·        عقل از دید فلاسفه، عبارت است از روشنائی متخذه از مشکات قدیم.

·        شیخ اصفهان، عقل را روشنایی و نوری تصور و تصویر می کند که از منبع کهن سال نور کسب می شود.

·        این اما به چه معنی است؟  

2

چیست دانی عقل در نزد حکیم؟
مقتبس نوری ز مشکوة قدیم

·        این اولا بدان معنی است که عقل ثانوی است.
·        اولین نه عقل، بلکه مشکات و یا منبع نور است که عقل از آن ساطع می شود.

3
چیست دانی عقل در نزد حکیم؟
مقتبس نوری ز مشکوة قدیم

·        این ثانیا بدان معنی است که عقل، اکتسابی (اقتباسی، اتخاذی) است و نه خدا دادی، مادر زادی، لدنی و جبلی.

3
چیست دانی عقل در نزد حکیم؟
مقتبس نوری ز مشکوة قدیم

·        این عملا بدان معنی است که عقل برای همه آحاد بشری دسترس پذیر است و در انحصار این و آن نیست.

4
مقتبس نوری ز مشکوة قدیم
از برای نفس تا سازد عیان
از معانی، آنچه می ‌تابد بر آن

·        معنی تحت اللفظی:
·        عقل نوری متخذه از مشکات قدیم است برای نفس (جان)
·        عقل بسان نوری بر آئینه ی جان می تابد و معانی را برای جان آشکار می سازد.

·        این تصور و تصویر شیخ اما به چه معنی است؟

5
مقتبس نوری ز مشکوة قدیم
از برای نفس تا سازد عیان
از معانی، آنچه می ‌تابد بر آن

·        شیخ در این بیت، برای تعریف عقل، تئوری انعکاس را توسعه می دهد و به خدمت می گیرد:
·        از مشکات قدیم نوری بر آیینه روح آدمیان می تابد و در اثر تابش این نور، معانی نمایان می گردند.

·        سؤال اما این است که آیا معانی پنهان از نظر، پیشاپیش در روح وجود داشته اند و وجود دارد؟

·        منشاء و مبدأ این معانی مستور در روح چیست؟
·        این معانی مستور در جان آدمی، از کجا نشئت گرفته اند و وارد جان آدمیان شده اند و چرا مستور مانده اند تا با تابش نور عقل، عیان و نمایان گردند؟

6
چون جمال عقل، عین ذات او ست
نیستش محتاج عینی، کاو نکو ست

·        معنی تحت اللفظی:
·        ظاهر و ذات عقل شبیه یکدیگرند.
·        عقل نیازی به عینی ندارد که نیکو باشد.

·        شیخ ظاهرا میان ظاهر و ذات عقل علامت تساوی می گذارد.
·        یعنی تضاد ظاهر عقل با ذات آن را منکر می شود و وحدت آندو را مطلق می کند.
·        کرد و کار شیخ در این زمینه (عقل)،  همان کاری است که عرفان و پانته ئیسم در همه زمینه ها انجام می دهد.
·        این به معنی انکار دیالک تیک نمود و ماهیت عقل است.

·        این اما چه پیامد سؤال انگیزی خواهد داشت؟

7
چون جمال عقل، عین ذات او ست
نیستش محتاج عینی، کاو نکو ست

·        اگر عقل وحدت محض و مطلق ظاهر و ذات (پدیده و ماهیت) باشد، در آن صورت چیزی همیشه همان خواهد ماند و تغییر و تحول و توسعه نخواهد یافت.
·        چون مبارزه اقطاب متضاد در هر چیز، موتور رشد و تغییر و توسعه و تکامل آن چیز است.
·        وحدت مطلق اقطاب دیالک تیکی به معنی ایستایی و رکود و انجماد است.
·        اما هر کودکی حتی می داند که عقل بشری رشد یابنده است و نه همیشه همان ماننده.
·        شیخ احتمالا منظور دیگری دارد.

8
نیستش محتاج عینی، کاو نکو ست

·        ما نمی دانیم که منظور شیخ از عین چیست.
·        ولی اگر او دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت را به شکل دوئالیسم ذهن (جان) و عین بسط و تعمیم داده باشد، این بدان معنی خواهد بود که عقل منشاء عینی ندارد و نیازی هم به منشاء عینی ندارد.
·        یعنی عقل چیز سوبژکتیو (ذهنی) محض است.
·        یعنی منشاء عقل، مشکات (نور افکن) قدیم است.

·        این اما به چه معنی است؟   

9
نیستش محتاج عینی، کاو نکو ست

·        این بدان معنی است که عقل منشاء خارجی دارد و جان (ذهن، مغز) هیچکاره است و در بهترین حالت، آیینه ای بیش نیست.

·        تئوری انعکاس شیح اصفهان بدین ترتیب به تئوری انعکاس مکانیکی و انعکاس او به انعکاس آئینه وار تنزل می یابد.

·        ماهیت جهان بینانه (ماتریالیستی و یا ایدئالیستی) این تئوری انعکاس بسته به ماهیت مشکات قدیم تعیین خواهد شد:

الف
·        اگر مشکات قدیم مادی باشد، تئوری انعکاس شیخ بلحاظ جهان بینی، ماتریالیستی ـ مکانیکی خواهد بود.

ب
·        اگر مشکات قدیم الهی و یا روحی باشد، تئوری انعکاس شیخ بلحاظ جهان بینی، ایدئالیستی ـ مکانیکی خواهد بود.

·        سؤال اما این است که منظور از مشکات قدیم چیست؟

·         ضمنا مشکات قدیم انوار خود را از کجا دریافت کرده است؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر