میرزا علی معجز
(1252 ـ 1313) (1873 ـ 1934)
رسول پیگیر هومانیسم، رنسانس و روشنگری
ویرایش، ترجمه و تحلیل از
میمحا نجار
بیلمه دیم
(کلیات میرزا علی معجز صفحه 25)
·
جرم شاعر روشنگری از چه قرار است؟
·
بشنویم مواد محکومیت او را از زبان متهم معترف:
جرم اول
مرا ملت ببخشاید، که معبد را
اگر میخانه نامیدم، غلط کردم.
·
اولین جرم شاعر روشنگری،
این است که معبد را میخانه
نامیده است.
1
·
معبد و میخانه دو ضد دیالک تیکی یکدیگرند.
الف
·
معبد سمبل پاکی است:
·
معبد مظهر طهارت محض است و ورود آلودگان بدان ممنوع.
ب
·
معبد محل وعظ و انتقاد از خود و انتقاد از جامعه و همنوع
است، برای تعدیل تضادهای جامعه و همبود، برای تشکیل همبودی از پاکان و پارسایان.
ت
·
معبد ـ در فرهنگ روشنگری
ـ محل تعالی روح است.
پ
·
معبد به قول هگل ـ
پیامبر بی بدیل روشنگری ـ محل گذار انسان از خطه تن
به عالم روح است.
ث
·
معبد محل تعالی روح است
در گذر از پله های مفاهیم، برای نیل به روح مطلق، به ایده ایده ها ست.
2
·
جرم شاعر روشنگری این است که معبد
را میخانه خوانده است.
الف
·
میخانه وارونه دیالک تیکی معبد
است.
ب
·
میخانه مظهر نجاست محض است و محل تجمع ناپاکان و
آلودگان.
ت
·
میخانه محل فراموشی خویشتن خویش است.
·
فراموشی خویشتن، فراموشی جامعه را در بطن دیالک تیکی
خویش نهفته دارد.
پ
·
میخانه محل سقوط و تجزیه و تلاشی روح است.
ث
·
میخانه محل انجماد مطلق و بی برگشت روح است، روح به معنی هگلی
آن.
ج
·
میخانه محل تجمع قطع امید کرده ها و مأیوسان مطلق است.
ح
·
میخانه میدان خود ستیزی
انسان ها ست و منجلاب رویش خرد ستیزی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر