۱۳۹۴ آذر ۱۲, پنجشنبه

شعری از میررا علی معجز (1)


میرزا علی معجز
(1252 ـ 1313) (1873 ـ 1934)
رسول پیگیر هومانیسم، رنسانس و روشنگری
ویرایش، ترجمه و تحلیل از
میم حا نجار

بیلمه دیم
 (کلیات میرزا علی معجز صفحه 25)  

·        بنده نی عفو ایلیه ملت گرک
·        معبده میخانه دیدیم، بیلمه دیم.
·        باشینی دیواره ووروب سیندیرن
·        عاقله دیوانه دیدیم،  بیلمه دیم.
  
·        مرا ملت ببخشاید، که معبد را
·        اگر میخانه نامیدم، غلط کردم.

·        مرا ملت ببخشاید، که عاقل را
·        ـ که سر بر سنگ می کوبید و خونین بود ـ
·        اگر دیوانه نامیدم، غلط کردم.

*****

·        من نه بیلیم، قارقا خوش آواز ایمیش
·        بایقوشا، بایقوش دیمک اولماز ایمیش
·        تلخ ایدی اوقات شریفیم بیر آز
·        بایقوش او حیوانه دیدیم، بیلمه دیم.

·        من چه می دانستم که کلاغ خوش آواز است.
·        من چه می دانستم که جغد را جغد نباید گفت.
·        دل گرفته، کلافه و بی خود بودم و به یاوه
·        آن پرنده را اگر جغد نامیدم، غلط کردم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر