۱۳۹۴ آذر ۱۴, شنبه

روشنگری (19)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر  
پروفسور کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین

II
روشنگری فرانسه
ادامه

(بخش ششم)

2
دوره دوم روشنگری فرانسه
ادامه  

24

·        هولباخ درکتابش تحت عنوان «سیستم طبیعت» (1770) میان بخش فیزیکی ماتریالیسم انگلیس و فرانسه پیوند بر قرار می کند.
·        بخش اخلاقی این کتاب ماهیتا بر مبنای نظرات اخلاقی هلوه تیوس استوار شده است.»
·        (مارکس و انگلس، جلد 2، ص 137)

25

·        انگلس اهمیت اجتماعی ماتریالیسم فرانسه در قرن هجدهم را به شرح زیر توضیح می دهد:

الف
·        «در فرانسه نیز ماتریالیسم در آغاز، نظریه اشرافی صرف می ماند، ولی طولی نمی کشد که خصلت انقلابی آن نمودار می گردد.

ب
·        ماتریالیست های فرانسه انتقاد خود را فقط به مسائل مذهبی معطوف نمی دارند، بلکه هر روایت علمی و هر نهاد سیاسی زمان خود را به چالش می کشند.

ت
·        آنها برای اثبات قابل استفاده عام بودن تئوری خود، راه کوتاهی در پیش می گیرند و در اثر عظیمی معروف به دایرة المعارف به کاربست شجاعانه تئوری خود بر کلیه موضوعات دانش اقدام می کنند.

پ
·        بدین طریق است که ماتریالیسم به نحوی از انحا بمثابه ماتریالیسم توضیح داده می شود و یا دئیسم به جهان بینی کلیه تحصیلکرده های فرانسوی مبدل می شود.

ث
·        این امر از چنان مقیاسی برخوردار بوده که در اثنای انقلاب کبیر فرانسه، تعالیم سلطنت طلبان انگلیسی به راهنمای تئوریکی جمهوریخواهان فرانسه و تروریست ها بدل می شود و در متن اعلامیه حقوق بشر درج می گردد.»
·        (مارکس و انگلس، جلد 22، ص 303)

26

·        مارکس اهمیت ماتریالیسم فرانسه را که بلحاظ تاریخ ایده ها (اندیشه تاریخ)  از حد قرن هجدهم پا فراتر می گذارد و باردار آینده است، به شرح زیر توصیف می کند:
·        «از عناصر زیر در تعالیم ماتریالیسم فرانسه به آسانی می توان به پیوند ضرور آن با کمونیسم و سوسیالیسم پی برد:

الف
·        از باور به سرشت نیک بشری

ب
·        از باور به استعداد هوشمندی برابر همه انسان ها

ت
·        از باور به قدرقدرتی تجربه

پ
·        از باور به قدرقدرتی شناخت

ث
·        از باور به قدرقدرتی عادت

ج
·        از باور به قدرقدرتی تربیت

ح
·         از باور به قدرقدرتی تأثیر شرایط خارجی بر انسان ها

خ
·        از باور به اهمیت بزرگ صنعت

د
·        از باور به حق مردم بر لذت و امثالهم.»
·        (مارکس و انگلس، جلد 2، ص 138)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر