۱۳۹۴ آذر ۱۲, پنجشنبه

سیری در شعری از فریماه شکوهی ایرانی (12)


تحلیلی از
مسعود بهبودی

 پیشکش به
اعظم کاشی

چو مفتون صادق ملامت شنید
به درد، از درون ناله ای بر کشید

·        سعدی اکنون، رهنمود خیرخواهانه و مسئولانه سوبژکت  انقلابی را مورد حمله قرار می دهد و آن را «ملامت» جا می زند.

·        نظری به رهنمود او بی ضرر و ضرور است تا محتوای آن تعیین شود:  

1
کسی گفتش:
« اکنون سر خویش گیر
از این سهلتر، مطلبی پیش گیر»

·        محتوای رهنمود سوبژکت انقلابی این است که عزت انسانی را نباید فدای عشق قلابی به دشمن طبقاتی ساخت.
·        محتوای این رهنمود راهنمائی صریح و روشن همنوع است.
·        این رهنمود مبتنی بر دلایل تجربی و عینی است و ربطی به ملامت ندارد.
·        ملامت همیشه از موضع بالاتر صورت می گیرد.
·        این رهنمود از موضع برابر صورت گرفته است.
·        این رهنمود، رهنمودی خیرخواهانه و برادرانه است.

2
که بگذار تا زخم تیغ هلاک
بغلتاندم لاشه در خون و خاک

·        عاشق کذائی می خواهد که شاهد به ضرب شمشیر او را به قتل رساند.

·        این اما به چه معنی است؟  

3
که بگذار تا زخم تیغ هلاک
بغلتاندم لاشه در خون و خاک

·        این آشکارا به معنی خود ستیزی است.

·        سؤال اما این است که دلیل این خود ستیزی چیست؟

4
که بگذار تا زخم تیغ هلاک
بغلتاندم لاشه در خون و خاک

·        برای پاسخ به این پرسش باید ضد دیالک تیکی خودستیزی را پیدا کرد.
·        ضد دیالک تیکی خود ستیزی، بیگانه ستائی و یا چه بسا حتی بدتر، بیگانه پرستی است.
·        می توان گفت که سعدی در این حکایت، دیالک تیک عشق را به شکل دیالک تیک عاشق و معشوق و در واقع به شکل دیالک تیک خود ستیزی ـ بیگانه پرستی بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن بیگانه پرستی می داند.
·        بیگانه ای که دشمن عاشق از خود بیگانه ی خودستیز است.

·        سؤال این است که چرا باید کسی عاشق سینه چاک دشمن خونریز خود باشد؟

5

که بگذار تا زخم تیغ هلاک
بغلتاندم لاشه در خون و خاک

·        دلیل معرفتی خودستیزی و بیگانه پرستی، خرد ستیزی است.
·        خردستیزی گشتاور مهمی در ایده ئولوژی طبقات اجتماعی واپسین بوده و است.
·        هم ایده ئولوژی فئودالیسم واپسین (سعدی و بویژه حافظ)، هم عرفان و هم ایده ئولوژی بورژوائی واپسین (امپریالیسم، فاشیسم) و هم فوندامنتالیسم حاوی و حامی خردستیزی (ایراسیونالیسم) است.

·        مراجعه کنید به خردستیزی (ایراسیونالیسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        خردستیزی با تخریب خانه ی خرد اندیشنده، خود اندیشی و خود مختاری آدمی را از بین می برد و راه را برای خودستیزی و بیگانه پرستی هموار می سازد.

·        فاشیسم و فوندامنتالیسم ببرکت خردستیزی است که اعضای جامعه را به ماشین جنگی و به بمب متحرک مبدل می سازند.

6
نمی بینم از خاک کویش گریز
به بیداد گو:
«آبرویم بریز»

·        معنی تحت اللفظی:
·        توان فرار از خاک کوی او را ندارم.
·        به شاهد ستمگر بگو که آبرویم را بریزد.

·        اکنون عاشق خودستیز بیگانه پرست، علاوه بر طلب مرگ به دست او، طالب بی آبروئی و رسوائی خویش نیز می شود.

·        رسوائی در ایده ئولوژی طبقات اجتماعی واپسین همره همیشگی عشق قلابی است:
·        رسوائی یکی از مقولات همیشه حی و حاضر در ترانه های کشور عه «هورا» ست.

رسوای زمانه منم

·        ولی چرا و به چه دلیل باید عاشق پیه رسوائی و بی آبروئی را هم پیشاپیش بر تن خود بمالد؟

7

نمی بینم از خاک کویش گریز
به بیداد گو:
«آبرویم بریز»

·        دلیل قبول پیشاپیش رسوائی و بی آبروئی، تنزل عاشق کذائی تا درجه زباله است.
·        این به معنی سقوط داوطلبانه به قهقرای هیچ وارگی است.
·        این به معنی انکار فردیت و شخصیت خویش است.

·        این به معنی پذیرش پیشاپیش اگونیهلیسم (خویشتن هیچ انگاری)  است.
·        اگونیهلیسم در ایده ئولوژی های فاشیستی، امپریالیستی، فوندامنتالیستی دست در دست با نیهلیسم و نیهلیسم اخلاقی می رود.
·         
·        مراجعه کنید به نیهلیسم، نیهلیسم اخلاقی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر