بهاء الدین محمد بن حسین عاملی
معروف به
شیخ بهایی
( ۹۲۵ ـ ۱۰۰۰ )
هجری شمسی
حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ
دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری
متبحر در
حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ
دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری
متبحر در
فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات
آثار:
حدود ۹۵ کتاب و رساله
در سیاست
حدیث
ریاضی
اخلاق
نجوم
عرفان
فقه
مهندسی
هنر
فیزیک
به پاس خدمات وی به علم ستاره شناسی،
یونسکودر سال ۲۰۰۹
(به عنوان سال نجوم)
نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرده است.
آثار:
حدود ۹۵ کتاب و رساله
در سیاست
حدیث
ریاضی
اخلاق
نجوم
عرفان
فقه
مهندسی
هنر
فیزیک
به پاس خدمات وی به علم ستاره شناسی،
یونسکودر سال ۲۰۰۹
(به عنوان سال نجوم)
نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرده است.
تحلیلی از
شین میم شین
شین میم شین
با سپاس از
شیوا زهری
آن حرف که از دلت غمی بگشاید
در صحبت دل شکستگان می باید:
هر شیشه که بشکند، ندارد قیمت
جز شیشهٔ دل که قیمتش افزاید.
شیوا زهری
آن حرف که از دلت غمی بگشاید
در صحبت دل شکستگان می باید:
هر شیشه که بشکند، ندارد قیمت
جز شیشهٔ دل که قیمتش افزاید.
• معنی تحت اللفظی:
• سخن غمگسار از دل را باید در معاشرت با دلشکستگان شنید.
• شکستن شیشه ـ معمولا ـ به تخریب ارج آن منجر می شود.
• شکستن شیشه دل اما ـ برعکس ـ به افزایش ارزش آن می انجامد.
• چرا و به چه دلیل دل شکسته در اثر شکست، کسب ارج و ارزش می کند؟
• برای پاسخ به این پرسش باید از خود پرسید، منظور از شکسته دل چیست؟
• معنی تحت اللفظی شکسته دل، محزون و آزرده دل و رنجیده خاطر و مأیوس و نومید است.
• اکنون این سؤال مطرح می شود که چرا باید سخن شکسته دلان غمگسار باشد؟
• شنیدن سخن کسانی که خود غرقه در غم و اندوه اند، چرا باید غمگسار باشد؟
• شیخ به این سؤال ما هم جواب می دهد:
• شیخ به قصد اثبات نظر، بسان تجربه گرائی سرسخت، دلیلی تجربی و عینی عرضه می کند:
• هر شیشه که بشکند، بی ارج و ارزش می گردد.
• مراجعه کنید به تجربه گرائی (امپیریسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
• ارج و ارزش شیشه در همه فرم های متنوع آن، به خاطر فونکسیونی است که شیشه به عهده دارد.
• در اثر شکستگی، شیشه سلب فونکسیونالیته می شود:
الف
• آن سان که شیشه پنجره دیگر نمی تواند مانع نفوذ سرما و گرما و حشرات و دود و بو و غیره به داخل اتاق گردد.
ب
• تنها کاری که می توان با شیشه شکسته انجام داد، تعمیر دشوار آن و چه بسا دور انداختن احتیاط آمیز آن است.
• شیشه جام دل اما در اثر شکستگی ارجمندتر می گردد.
• شیخ حتما دلایلی برای این ادعای خود دارد.
• ولی این دلایل کدامند؟
• شیخ دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک تیک جام دل و محتوای دل بسط و تعمیم می دهد.
• بدین طریق، دیالک تیک معکوس و منفی حیرت انگیز نوینی تشکیل می شود:
• آن سان که با تضعیف و تخریب فرم (شیشه جام دل)، محتوای دل (احساس و عاطفه و اندیشه) تقویت می شود.
6
• تخریب فرم (شیشه دل) به شکوفائی محتوا (احساس و عاطفه و اندیشه) منجر می شود.
7
• تقویت فرم (صورت و شکل و هیئت و هیکل و ظاهر) چیزها، اندیشه ها و آدم ها، به بهای تضعیف و چه بسا حتی تخریب محتوای آنها صورت می گیرد.
• بویژه در شرایط کنونی می توان شاهد یکه تازی همین دیالک تیک معکوس و منفی شیخ اصفهان بود:
• فرم زنان و نران کنسرن های سکس و پلی بوی و هالی وود و غیره رد خور ندارد.
• مانی پولاسیون فرم این ها اما به بهای تخریب محتوای شان تمام شده و می شود.
• آن سان که با زیبارویان نر و زن بدشواری می توان ده دقیقه گفتگو داشت.
• همزیستی مادام العمر با اجنه جدید، پیشکش.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر