ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (٨٦)
أُولَٰئِكَ
الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ
ۖ
فَلَا يُخَفَّفُ
عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ
اينها
همان كسانی اند كه آخرت را به زندگى دنيا فروخته اند
از اين رو عذاب آنها تخفيف داده نمى شود
و كسى آنها را يارى نخواهد كرد.
·
برای درک منظور خدا از «اینها» نظری
بر آیه قبلی می اندازیم:
اما
اين شما هستيد كه يكديگر را مى كشيد و جمعى از خودتان را از سرزمين شان بيرون مى كنيد
و در اين گناه و تجاوز، به يكديگر كمك مى نماييد
(و اينها همه نقض پيمانى است كه با خدا بسته ايد)
در
حالى كه اگر بعضى از آنها به صورت اسيران نزد شما آيند،
فديه
مى دهيد و آنان را آزاد مى سازيد!
با
اينكه بيرون ساختن آنان بر شما حرام بود.
آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى آوريد
و
به بعضى كافر مىشويد؟!
1
اينها
همان كسانی اند كه آخرت را به زندگى دنيا فروخته اند
·
در این آیه، دلیل و انگیزه ترور و
طرد و تبعید بخشی از اعضای همبود تئولوژیزه می شود:
·
بطور فقهی توضیح داده می شود.
·
ترور و طرد و تبعید بخشی از اعضای
همبود به معنی تعویض آخرت به ازای دنیا قلمداد می شود.
·
برای درک بهتر منظور مندرج در این آیه،
باید دیالک تیکی را پیدا کرد که در این آیه بسط و تعمیم یافته است.
2
اينها
همان كسانی اند كه آخرت را به زندگى دنيا فروخته اند
·
در این آیه (و نه فقط در این آیه)،
دیالک تیک تجارت، یعنی دیالک تیک داد و ستد به شکل دیالک تیک آخرت و زندگی دنیوی بسط
و تعمیم می یابد.
·
آخرت فروخته می شود تا دنیا خریده
شود.
·
این بدان معنی است که در قاموس
اسلام، ترور و طرد و تبعید بخشی از اعضای همبود به معنی ارجحیت قایل شدن به لذات
دنیوی در مقابل سعادت اخروی است.
·
اکنون روشن می شود که دلیل ترور و
طرد و تبعید بخشی از جامعه، دلیلی مادی بوده است.
·
دلیل طبقاتی بوده است.
·
این طبقه حاکمه بوده که بخشی از
اعضای همبود را ترور، طرد و تبعید کرده است تا از لذات دنیوی بیشتری برخوردار
گردد.
3
اينها
همان كسانی اند كه آخرت را به زندگى دنيا فروخته اند
·
هومانیسم کمرنگی در این آیه به چشم
می خورد که با توسل به تئوری میثاق اثبات می شود:
·
چون ارواح بنی اسرائیل در روز ازل
با خدا پیمان بسته اند که از ترور و طرد و تبعید اعضای همبود پرهیز کنند، جزو
پیمان شکنان محسوب می شوند و در نتیجه مجازات می شوند.
·
هومانیسم جامعه برده داری نمی
توانست بهتر و بیشتر از این باشد.
·
این نوع از هومانیسم را می توان هومانیسم
مثله و مخدوش و ناپیگیر نامید.
4
اينها
همان كسانی اند كه آخرت را به زندگى دنيا فروخته اند
از اين رو عذاب آنها تخفيف داده نمى شود
و كسى آنها را يارى نخواهد كرد.
·
عجب استدلال تق و لقی:
·
کسی که آخرت را به ازای دریافت دنیا
فروخته، نباید توقع کاهش عذاب و شفاعت از سوی کسی را داشته باشد.
·
اگر فرض را بر این بگذاریم که آخرت
ارزشمندتر از دنیا ست، فقط می توان گفت که بنی اسرائیل در معامله مربوطه مغبون شده
است.
·
ضرر کرده است.
·
این خود به مثابه تنبیه خود به دست
خود است.
·
چنین کسانی از داد و ستد نسنجیده و
نامعقول خود، مثل سگ پشیمانند.
·
حالا خدا آمده و می خواهد هر راه
دیگری را به روی شان ببندد:
·
نه کاهش عذاب ممکن شمرده می شود و
نه امکان شفاعت از سوی کسی.
·
ضعیف کشی به همین می گویند.
·
شوپنهاور و نیچه و هیتلر و خمینی و
بوش و بن لادن و بلر و برلسکونی و سرکوزی را خبر کنید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر