پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
·
روبنا در فلسفه عبارت است از مجموعه
ایده ها و نهادهای اجتماعی هر جامعه معین که بر زیربنای
اقتصادی آن بنا می شوند، با آن انطباق دارند و بطور فعال بر آن تأثیر می
گذارند.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک زیربنا
و روبنا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
I
عناصر متشکله روبنا
·
روبنای هر جامعه از عناصر زیر تشکیل می شود:
1
·
از مجموعه ایده ها، خواست های سیاسی، قضائی، جهان بینانه
و اخلاقی تشکیل می یابد که بر مبنای روند حیات
اجتماعی مادی پدید می آیند و در آنها منافع
اجتماعی و طبقاتی انعکاس می یابند.
2
·
از کلیه نهادهای سیاسی،
قضائی، فرهنگی و غیره (دولت، حقوق، احزاب سیاسی، سازمان های اجتماعی،
تأسیسات فرهنگی و غیره) تشکیل می یابد که انسان ها بر طبق تصورات، خواست ها و نیات
خود بوجود می آورند تا به منافع اجتماعی خود
اعتبار اجتماعی ببخشند و آنها را جامه عمل بپوشاند.
3
·
روبنا عبارت است از مجموعه مناسبات
ایدئولوژیکی هر جامعه که انسان ها بر مبنای مناسبات
مادی (مناسباتی که در روند تولید و بازتولید
مادی تشکیل می شوند) برقرار می سازند.
4
·
اگر این مناسبات مادی
جامعه (یعنی زیربنای اقتصادی) بر آنتاگونیسم های طبقاتی مبتنی باشند، آنگاه آنها در روبنا نیز بمثابه آنتاگونیسم
های جهان بینی ها، ایدئولوژی ها، طرح ها و نظرات سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، سازمان ها
و احزاب سیاسی و بویژه بمثابه تضادهای سیاسی
ـ بلحاظ میزان قدرت در دولت و عرصه های اصلی
عمل دولت ـ انعکاس می یابند.
·
(مفهوم «آنتاگونیسم» در فلسفه مارکسیستی به معنی نوع خاصی از تضاد دیالک تیکی در عرصه جامعه به کار می رود که با
وجود جامعه طبقاتی در پیوند است و بر تضاد آشتی ناپذیر میان منافع طبقات جامعه و
گروه های اجتماعی مختلف استوار است. مترجم)
5
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم،
«برفرم های مختلف مالکیت،
بر شرایط هستی اجتماعی، روبنای تام و تمامی از
احساسات، توهمات، شیوه های تفکر، نگرش های زیستی مختلف خودویژه قوام می
یابد.
·
این احساسات، توهمات، شیوه
های تفکر، نگرش های زیستی از طریق سنت و تربیت
به هر یک از افراد جامعه منتقل می شوند.
·
آن سان که اعضای جامعه چه بسا خیال می کنند که آنها بنیان
های تعیین کننده واقعی و منشاء اعمال شان هستند.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»،
جلد 8، ص 139 )
6
·
ایده ها و نهادهای حاکم در هر جامعه که روبنای
آن جامعه را تشکیل می دهند، ایده ها و نهادهای طبقه
حاکمه آن جامعه اند.
·
(شعور
حاکم در هر جامعه، شعور طبقه حاکمه است. مترجم)
7
·
بنابرین، روبنا محصول مبارزه طبقاتی،
ابزار مبارزه
طبقاتی و همزمان، میدان مبارزه طبقاتی است.
8
·
انسان ها در فرم های قضائی، سیاسی، مذهبی، هنری، فلسفی و
خلاصه ایدئولوژیکی به منافع طبقاتی عینی خود و به تحول شیوه
تولید (که بنا بر تضاد (کونفلیکت) نیروهای مولده با مناسبات تولیدی ضرورت کسب می کند)
آگاه می شوند و در این فرم ها نیز به مبارزه بر ضد یکدیگر وارد می شوند.
·
(کونفلیکت
به فرم بروز عینی و ذهنی تضاد دیالک تیکی خاص اطلاق می شود. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر