۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

سیر و سرگذشت ایدئالیسم و ماتریالیسم (2)

ایدئالیسم
پروفسور مانفرد بور
پروفسور وینفرید شرودر
پروفسور ورنر شوفن هاور
برگردان شین میم شین

I
ریشه های معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی

• ریشه های معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی در عوامل زیر نهفته اند:

1

• در مطلق کردن عناصر معرفتی و استقلال بخشیدن به آنها.

2

• در مطلق کردن مرحله حسی شناخت و استقلال بخشیدن به آن.

• مراجعه کنید به دیالک تیک حسی ـ عقلی

3

• در مطلق کردن احساس و استقلال بخشیدن به آن.

4

• در سوبژکتیویسم بطور کلی، یعنی در استقلال بخشیدن سوبژکتیویستی به احساس و تفکر.

• ایدئالیسم ذهنی اسکپتیسیسم معرفتی و اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) را بطور بالقوه در بطن خود دارد و بسیاری از نمایندگان ایدئالیسم ذهنی نیز بدان اعتراف می کنند (برکلی، کانت، ماخ و پوزیتیویسم).
• مطالبات اکتیویستی (مثلا فیشته)، فاتالیستی و مذهبی مستقیم نیز به یکسان در دامن ایدئالیسم ذهنی پرورش می یابند و در فلسفه بورژوائی معاصر (به استثنای تعداد انگشت شماری از آنها) کفه ترازو به نفع گرایشات فاتالیستی و مذهبی سنگینی می کند.

• مراجعه کنید به اسکپتیسیسم (تردیدگرائی)، اگنوستیسیسم (ندانم گرائی)، فاتالیسم (تقدیرگرائی)، مذهب.

• ایدئالیسم ذهنی در بررسی مسائل جامعه، بویژه به تئوری خبرگان (پر بها دادن به نقش شخصیت های منفرد در تاریخ) پر و بال می بخشد.

II
ریشه های اجتماعی ایدئالیسم

• ریشه های اجتماعی ایدئالیسم در عوامل زیرین نهفته اند:

1

• در مناسبات جامعه منقسم به طبقات متخاصم.

2

• در تقسیم اجتماعی کار و قبل از همه، در جدائی کار فکری از کار جسمی، که در جریان توسعه جامعه طبقاتی رفته رفته تعمیق یافته است.

• مراجعه کنید به تقسیم اجتماعی کار.

• همانطور که امکان وارونه کردن رابطه ماده و شعور، ایزوله کردن گشتاورهای منفرد روند شناخت، و استقلال بخشیدن و مطلق کردن یکجانبه آنها در بغرنجی شناخت نهفته است، به همان سان نیز این امکان تحت تأثیر تعیین کننده چنین شرایط اجتماعی جامه عمل می پوشد، تحت تأثیر شرایط اجتماعی ئی که اقشار معینی از طبقه حاکمه آموزش عمومی را در انحصار خود دارند و بطور یکجانبه به کردوکار معنوی صرف، یعنی کردوکار مجزا از پراتیک اجتماعی مشغول می شوند.
• علاوه بر این، منافع طبقات استثمارگر سرپوش نهادن بر تضادهای جامعه را و سد کردن راه پیشرفت اجتماعی و علمی را ایجاب می کند.

• ایدئالیسم و مذهب ـ هم بلحاظ ریشه های معرفتی ـ نظری شان و هم بلحاظ ریشه های اجتماعی شان ـ دارای وجوه مشترک معینی اند که بر زمینه اجتماعی واحدی، بر زمینه جامعه طبقاتی مبتنی بر استثمار انسان بوسیله انسان رشد می کنند و بطور بی وقفه به بازتولید خود می پردازند.
• ایدئالیسم زائیده جامعه منقسم به طبقات است و ادامه حیاتش به ادامه حیات جامعه طبقاتی وابسته است.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر