۱۳۹۸ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۲۲)

جمعبندی


از

مسعود بهبودی




نکبت سوبژکتیویسم در عرفان خردستیز و عرفای قلدرمنش

پیش ما سوختگان مسجد و میخانه یکـیست
حرم و دیر یکی، سبحه و پیمانه یکیست
اینهمه جنگ و جدل حاصل کوته‌نظری است
گر نظر پاک کنی کعبه و بتخانه یکیست

عماد خراسانی

۱
کعبه و بتخانه
و
سبحه و پیمانه
اخوی
چیزهای عینی و واقعی اند

۲
یعنی
مستقل از بود و نبود تو و امثال احمق تو
وجود دارند.

۳
نظر پاک و پلید تو
هرگز نمی تواند
هویت آنها را تغییر نمی دهد.

۴
نکته نسبتا مثبت در عرفان
اصل وحدت وجود است:
همه چیزهای هستی
در
تحلیل نهایی
مادی اند:
وحدت مادی جهان

اینها
همه
نعمات الهی اند.

۱
شکر نعمت به جای آر.

۲
بنده
همان به
که ز تقصیر خویش
عذر به درگاه خدای آورد

ورنه
سزاوار خداوندی اش
کس نتواند که به جای آورد.

عجب جعلیاتی
جفنگیاتی
مزخرفاتی.

۱

اگر کسی اصیلترین هومانیست جهان را جست و جو کند
قبل از همه
به
نام و یاد ارنستو چه گوارا
خواهد رسید

۲
هومانیست صادق و زلال و سلحشور توده مولد و زحمتکش و ستمدیده
که
یادش به یاد باد

۳
نفرین به باد
باد
نفرین بر آنکه رسم ستم را
نهاد
باد

زندگی از دید مشد حریف

ميزی برای کار
کاری برای تخت
تختی برای خواب
خوابی برای جان
جانی برای مرگ
مرگی برای ياد
يادی برای سنگ
اين بود زندگی؟

۱
مشد حریف
ظاهرا
ساکن آلمان است و یا بوده است.

۲
اگر
قضیه از این قرار باشد
باید نشست و به حالش
زار زار گریست.

۳
چون
آلمان
تنها کشوری در جهان است
که
مهد فلسفه است.

۴
آدم باید خیلی بدبخت باشد
که
در آلمان باشد و از چشمه زلال فلسفه آلمانی
بویژه
از قنوات غول آسای باقی مانده از آلمان توده ای
لبی تر نکند.

۵
از دید مشد حریف
کار برای خواب است
خواب برای جان است
جان هم برای مرگ است
مرگ هم برای یاد است
یادی که نامی است تقریر یافته بر سنگ گوری

۶
این خرافه
نشانه عقب ماندگی فکری مشد حریف است.

۷
کار چیست؟
خواب چیست؟
جان چیست؟

عجب پرت و پلایی
از عادولف هرویینی.

۱
عندیشیدن هرویینی ها به عدل
همان
و
تشکیل زیبایی کذایی همان

۲
از کی تا حالا هرویینی جماعت
اهل اندیشیدن اند و نه اهل افاده فروشی و عرعر

هر وقت دلت خواست عیب کسی رو بگیری ، یادت باشه که تو این دنیا ، همه مردم مزایای تو رو نداشتن .

گتسبی بزرگ 
 اسکات فیتس جرالد

مگه انتقاد از همنوع
کار بدی است؟
مش فیتز جرالد
که خودت را جر می دهی.

۱
ضمنا
انتقاد چه ربطی به امتیاز (مزایا) دارد؟

۲
پیش شرط انتقاد
نه
مرفه تر بودن
بلکه خردگراتر و خردمندتر بودن است

اندکی اندر باب عندرزیات مولانا

شش پند مولانا

 شب باش در پوشیدن خطای دیگری
 زمین باش در فروتنی
 خورشید باش در مهربانی
 کوه باش در هنگام خشم
 رود باش در سخاوت به دیگران
 خودت باش همانگونه که هستی

۱
خطای همنوع
را
باید به چالش کشید.

۲
تا از تکرار آن پرهیز ورزد.

۳
انتقاد علمی و انقلابی
نشانه مهر است.

۴
دشمن هرگز خطای کسی را به چالش نمی کشد
تا بازهم تکرار کند و از پا در آید.

۵
سرسخت ترین منتقدان
مادران و پدران آدمیان اند.

۶
مادران و پدران آدمیان
هم
منتقدان عملی آنها هستند
(آب دماغ و دهان شان را می گیرند
دکمه کت و شلوار و پیراهن شان را می بندند و ...)
و
هم
منتقدان فکری و رفتاری و اخلاقی آنها هستند:
طرز حرف زدن شان را
طرز روش و رفتارشان را
طرز نشست و برخاست شان را
طرز خور و خواب شان را
و ...
نقد و تصحیح می کنند.

۷
بقیه عندرزیات مولانا را باید در فرصتی دیگر
به چالش کشید.

۸
مولانا و عرفان خردستیز هستند
و
خر پرور.

۹
باید هشیار بود

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر