۱۳۹۸ فروردین ۳۱, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۲۰)


شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)

۱   
مکن صبر بر عامل ظلمدوست
که از فربهی بایدش کند، پوست
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص  ۱۱ ـ ۱۵.)

معنی تحت اللفظی:
 به عوض ملاحظه مأمور ستمگر فربه
پوستش
را
بکن.

سعدی
 در
 این بیت شعر
به
پادشاه
رهنمود می دهد:
طرز رفتار با مأمورین دولتی
را
می آموزد.

۲
مکن صبر بر عامل ظلمدوست 
که از فربهی بایدش کند، پوست

سعدی
تریاد شبان و گرگ و گله
را
باز هم به شکل تریاد شاه و عامل (مأمور) و رعایا
بسط و تعمیم می دهد:

شاه
باید
مأموری
را
که
بر
رعایا
ستم روا می دارد،
گردن زند.

 ۳
مکن صبر بر عامل ظلمدوست  
که از فربهی بایدش کند، پوست

سؤال

سعدی
ضمنا
دیالک تیک ت  و تأخیر
را
به شکل دیالک تیک خ  و صبر بسط و تعمیم می دهد
و
در
 مورد گرگ خاطی و موذی
 قطب تعجیل (خشم) را عمده می کند.

جواب

سعدی
ضمنا
دیالک تیک تعجیل و تأخیر
را
به شکل دیالک تیک خشم و صبر بسط و تعمیم می دهد
و
در
 مورد گرگ خاطی و موذی
 قطب تعجیل (خشم) را عمده می کند.

۴
مکن صبر بر عامل ظلمدوست  
که از فربهی بایدش کند، پوست

سعدی
 برای
این رهنمود خود
دلیل دارد.

دربار
 باید
برای تسکین توده مولد و زحمتکش
که
 از
دست عوامل دربار
 به
 دادخواهی
 آمده اند،
یکی از افراد خود را
قربانی کند.

این واکنش شاهانه
هر چه بی رحمانه تر باشد،
به همان اندازه مؤثرتر
خواهد بود.

سعدی
روانشناس کارکشته ای
است.

سعدی
همه فوت و فن و ترفند لازم
را
برای خر کردن خلایق
می داند.


محمود دولت آبادی
 در
یکی از قصه هایش
که
پس از فروپاشی بلوک شرق
 نوشته است،
 یک همچو واکنشی
را
از
سوی فرمانده ارتش سرخ
با
قساوت بی نظیری
 تصویر می کند:
سرباز روس
در
ایران
به
دختری و یا زنی
تجاوز می کند.

فرمانده
دستور می دهد
که
هر پای سرباز
را
 به
  یک کامیون نظامی ببندند و کامیون ها را در دو جهت مخالف به حرکت در آورند.

۵

این رهنمود سعدی
 اکنون
 در
کشورهای امپریالیستی
مو به مو
 اجرا می شود.

سیستم حاکم،
هر از گاهی
 برای تقویت عوامفریبی و قابل قبول تر کردن دموکراسی قلابی و
اثبات برابری همه آحاد ملت در برابر قانون،
از
طریق رسانه های گروهی تحت فرمان و تا مغز استخوان فاسد و ضدخلقی
از
دزدی و قانون شکنی صدر اعظمی پیر
پرده برمی دارد
 و
کوس رسوائی اش
را
در
کوچه و برزن و بازار
به غریو در می آورد.

بدین طریق
برای حفظ و تحکیم سیستم حاکم،
چند تن از سرسپردگان و خادمان سیستم
فدا می شوند.

برای درک این جور عوامفریبی ها
باید
دیالک تیک جزء و کل
را
به یاد آورد
و
هشدار هگل
را
که
حقیقی کل است.
کل حقیقی است.

در
دیالک تیک جزء و کل،
نقش تعیین کننده
 از آن کل است
و
نه از آن جزء.

در
دیالک تیک سیستم اجتماعی ـ اقتصادی و کارگزاران
در
دیالک تیک طبقه حاکمه و نماینده،
 نقش تعیین کننده
 از
 آن سیستم و طبقه است
و
کارگزاران و نمایندگان
را
 می توان
 برای حفظ و تحکیم سیستم،
 تعویض، تأدیب، تنبیه، تخریب و حتی اعدام
کرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر