۱۳۹۸ اردیبهشت ۷, شنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۳۸)


جمعبندی
از


مسعود بهبودی
وحشت از قضاوت همنوع
حریف

۱
امر به تأیید و نهی از انتقاد
(بسط و تعمیم دیالک تیک امر به معروف و نهی از منکر)
یکی از توطئه های تئوریکی - ایده ئواوژیکی ـ استراتژیکی طبقات حاکمه انگل از دیرباز است.

۲
مثال:
سعدی
میان انتقاد و عیب جویی و عیبگویی علامت تساوی می گذارد و نهی از انتقاد می کند.

۳
کسی هم نیست بپرسد:
حتی اگر انتقاد نوعی بیماری روانی باشد
یعنی فقط به معنی جست و جوی عیب همنوع و تبیین آن باشد،
چه ضرری در درازمدت برای همنوع دارد؟

۴
مگر وقوف به معایب و نقایص و کاستی ها و عیوب خود
به نفع همنوع نیست؟

۵
مگر مادران و پدران
سرسخت ترین منتقدان نظری و عملی ـ رفتاری فرزندان خود نیستند؟

۶
طرفه
این است
که
همین سعدی منتقد انتقاد (انتقادستیز)
خود
منتقد سرسخت سختگیری است.

۷
این اما به چه معنی است؟

۸
چرا باید سرسخت ترین و سختگیرترین منتقد جامعه
مخالف انتقاد دیگر اعضای جامعه باشد؟

۹
دلیلش
طبقاتی ـ ایده ئولوژیکی است:

آماج ایده ئولوگ های طبقات حاکمه
بستن دهان نمایندگان انقلابی توده
و
باز گذاشتن دهان نمایندگان طبقات حاکمه است:
بستن سنگ ها
و
باز کردن بند از سگ ها ست

چگونه پی ببریم
یک مفهوم مربوط به چه فرماسیونی است؟
حریف

۱
سؤال کلی جالبی است
که جواب دادن بدان
آسان نیست.

۲
روی مفاهیم
باید کار کرد.

۳
چون بدون مفاهیم نمی توان اندیشید و هماندیشی کرد.

۴
فوت و فن و ترفند ما
زیر ذره بین تحلیل قرارد ادن مفاهیم
مثلا
مفهوم می (شراب و باده و آتش میخانه و غیره)
بوده است.

۵
آنگاه این واژه ها را که حاوی مفهوم واحدی اند
در ابیات مثلا حافظ
یکی پس از دیگری
مورد بررسی قرار می دهیم

۶
آنگاه
روشن می شود که چرا این مفهوم این چنین به کرات تکرار می شود
آماج اجتماعی و طبقاتی شاعر از تکرار و تجلیل می چیست؟

۷
چون فرماسیون اقتصادی زمان حیات حافظ فئودالی ـ بنده داری بوده
می توان گفت که این مفهوم (در واژه های متنوع)
مفهومی فئودالی است.

۸
فروغ فرخزاد در نقدی در رابطه با مفاهیم
همین ایراد را می گیرد:
خیلی از مفاهیم
معاصر نیستند.

۹
اکتوئالیته (فعلیت و معاصریت) ندارند.

۱۰
مفهوم ادب
در آثار ادبا و شعرا و حکمای قرون وسطی
مرتب برجسته می شود.

۱۱
چرا و به چه دلیل؟

۱۲
در این مفهوم
آماج پداگوژیکی (تربیتی) طبقه حاکمه (اشرافیت فئودال و روحانی)
به چشم می خورد:
جوانان باید مؤدب باشند.
سؤال بی جا نکنند.
خرافات را زیر علامت سؤال نبرند.
به بزرگان قوم اهانت نکنند.
حرف شنو باشند.

۱۳
کوسه رفسنجان
در
مصاحبه ای شکوه از آن داشت
 که
 جوانان
سؤال می کنند
 و
 منتظر جواب قانع کننده می مانند و موی دماغ می شوند.

۱۴
در بحث های فیسبوکی
همه از آدم ادب انتظار دارند.

۱۵
منظورشان تأیید هر زباله است که آنها منتشر می کنند.

۱۶
اگر مؤدب باشی
کشف حقیقت محال می گردد.

۱۷
وقتی ادب فئودالی ـ روحانی را کنار گذاشتی
و
فحش و توهین و تخریب و تهمت را افشا کردی
دست حریف رو می شود.

۱۸
آنگاه
چه بسا بلاک می شوی

۱۹
ولی چاره ای جز ادب فئودالی ستیزی نیست
اگر صداقت (حقیقت پرستی) در بین است.

۲۰
برخی از مفاهیم در خیلی از فرماسیون ها وجود دارند.

۲۱
مفهوم نام و ننگ و دیو و غیره در شاهنامه یعنی در ایران باستان هم بوده و امروزه هم کم و بیش وجود دارند.

۲۲
ولی به چه معنی اند.

۲۲
ما برای پی بردن به محتوای آنها
روی ابیاتی از شاهنامه کار کرده ایم.
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر