۱۳۹۸ فروردین ۲۲, پنجشنبه

مفهوم (۵)


پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین

I
انواع روابط مفاهیم با یکدیگر

ث
مفاهیم مشترک
   
۱
·      علاوه بر مناسبات یاد شده میان مفاهیم در منطق سنتی از مفاهیم مشترک نیز صحبت می شود.

۲
·      مفاهیم مشترک مفاهیمی اند که حاوی مفهوم نوعی مشترکند.

۳
·      منطق فرمال (صوری) فقط «اکستن سیون» مفاهیم را و روابط میان این «اکستن سیون» ها را مورد بررسی قرار می دهد.

۴
·      منطق دیالک تیکی باید علاوه بر آن (علاوه بر «اکستن سیون» ها) «اینتن سیون» های مفاهیم را نیز در نظر گیرد.
·      این بدان معنی است که تضادهای دیالک تیکی ذاتی چیزها به صورت مفاهیم تضادمند دیالک تیکی منعکس می شوند.

۵
·      تضادمندی دیالک تیکی مفاهیم می تواند خود را تنها در«اینتن سیون» های مفاهیم نمایان سازد.

۶
·      از تعریف تضاد دیالک تیکی به وضوح عیان می شود که هر دو قطب تضاد با هم پیوند ناگسستنی دارند و هیجکدام از آندو نمی تواند بدون دیگری وجود داشته باشد.

۷
·      این اما از سوی دیگر بدان معنی است که هر دو قطب مفهومی هر مفهوم دیالک تیکی تضادمند، باید حاوی «اکستن سیون» یکسانی باشند.

۸
·      ذرات هسته ای که به عنوان مثال در فیزیک کوانتومی مدرن مورد بررسی قرار می گیرند، حاوی تضاد دیالک تیکی متشکل از موج و ذره  اند.
·      تصاویر آندو به صورت مفاهیمی بیان می شوند که مکمل یکدیگرند.
·      (البته به معنای رایج در فیزیک کوانتومی مدرن.)

۹
·      دیالک تیک جنبه موجی ـ جنبه ذره ای ذرات هسته ای یکی از دشوارترین مسائل نظری فیزیک مدرن را تشکیل می دهد.

۱۰
·      غیرممکن بودن حل این مسئله با اتکاء صرف به ابزار کمکی منطق فرمال (صوری) سبب شده که بسیاری از نظریه پردازان که از ماتریالیسم دیالک تیکی هراس داشتند، برای حل آن به تدوین منطق غیرکلاسیکی مکمل خاصی مجبور شوند.

۱۱
·      در عرصه دیگری از آموزش مفهوم نیز ضرورت استفاده از منطق دیالک تیکی به چشم می خورد.

۱۲

·      «قانون تناقض ممنوع» و «قانون ثالث ممنوع» تنها زمانی می توانند بطور نامحدود شامل حال مفاهیم شوند که واقعیت تصویرسازی شونده بوسیله مفاهیم، بطور قطعی به طبقات و طبقات مکمل تقسیم شده باشد و یا قابل قسمت باشد.

۱۳
·      نمایش هم خود واقعیت و هم تصویرسازی فکری از آن در تئوری های مختلف علمی تنها در موارد ایدئال امکان پذیر است.

·      مراجعه کنید به ایدئال، رئال، دیالک تیک رئال و ایدئال

۱۴
·      بطور کلی میان طبقه واقعا موجود و طبقه مکمل آن،  عرصه واسطی وجود دارد که از گذار ساختاری و یا ژنه تیکی از طبقه ای به طبقه دیگر حکایت می کند.

۱۵
·      طبقه چیزها در این مورد، عبارت است از طبقه موجودات جاندار و طبقه مکمل آن عبارت است از طبقه چیزهای جامد.

۱۶
·      اگر این دو طبقه بطور قطعی از هم جدا شوند، آنگاه هرگز امکان گذار از ماده جامد به ماده جاندار وجود نخواهد داشت:
·      به عبارت دیگر، پیدایش حیات غیر ممکن خواهد شد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر