پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
اهمیت دیالک تیک تجربی ـ نظری
برای پراتیک علمی
· مسائل زیر در رابطه با دیالک تیک تجربی و نظری برای پراتیک علمی اهمیت خاصی دارند:
۱
· مسئله رابطه تجربی و نظری
۲
· چگونگی تبدیل تجربی در روند شناخت به نظری
۳
· چگونگی شناخت قوانین بر اساس معارف تجربی
۴
· مسئله گذار از تجربی به نظری.
مسئله پیوند دانش تجربی و دانش نظری
· مسئله پیوند دانش تجربی و دانش نظری در عصر جدید، فلسفه و منطق را به ویژه مشغول خود داشته و از سوی راسیونالیسم و امپیریسم به طرز متضادی مطرح شده است:
الف
دانش تجربی و دانش نظری در قاموس راسیونالیسم
۱
· در قاموس راسیونالیسم، دانش نظری (که راسیونالیسم آن را حقایق، قضاوت های غیرتجربی و غیره ضرور می نامد) در مقایسه با دانش تجربی (که به زعم راسیونالیسم، از حقایق تصادفی تشکیل می یابد) حاوی خصلت اصولا دیگری است.
۲
· در قاموس راسیونالیسم، دانش نظری از دانش تجربی نشئت نمی گیرد، بلکه ضرورت خود را فقط مدیون چیزهای زیر است:
الف
· مدیون «کردوکار» فهم است.
ب
· مدیون ایده های مادرزاد است.
پ
· مدیون فرم های غیرتجربی فهم و غیره است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر