۱۴۰۲ فروردین ۱۶, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی) (۳)

 

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

  

اهمیت دیالک تیک  تجربی ـ نظری 

برای پراتیک علمی

 

·    مسائل زیر در رابطه با دیالک تیک تجربی و نظری برای پراتیک علمی اهمیت خاصی دارند:

 

۱

·    مسئله رابطه تجربی و نظری

 

۲

·    چگونگی تبدیل تجربی در روند شناخت به نظری

 

۳

·    چگونگی شناخت قوانین بر اساس معارف تجربی

 

۴

·    مسئله گذار از تجربی به نظری. 

 

مسئله پیوند دانش تجربی و دانش نظری

 

·    مسئله پیوند دانش تجربی و دانش نظری در عصر جدید، فلسفه و منطق را به ویژه مشغول خود داشته و از سوی راسیونالیسم و امپیریسم به طرز متضادی مطرح شده است:

 

الف

دانش تجربی و دانش نظری در قاموس راسیونالیسم

 

۱

·    در قاموس راسیونالیسم، دانش نظری (که راسیونالیسم آن را  حقایق، قضاوت های غیرتجربی و غیره ضرور می نامد) در مقایسه با دانش تجربی (که به زعم راسیونالیسم،  از حقایق تصادفی تشکیل می یابد) حاوی خصلت اصولا دیگری است.

 

۲

·    در قاموس راسیونالیسم، دانش نظری از دانش تجربی نشئت نمی گیرد، بلکه ضرورت خود را فقط مدیون چیزهای زیر است:

 

 الف

·    مدیون «کردوکار» فهم است.

 

ب

·    مدیون ایده های مادرزاد است.

 

پ

·    مدیون فرم های غیرتجربی فهم و غیره است.  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر