۱۴۰۲ فروردین ۳۱, پنجشنبه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۱۱۳)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین
 

۴

گفتم، هر آنچه بود با خرد روز سازگار

بدرود تلخ من

 

سیاوش

 در این بیوگرافی حکیم طوس و اوتوبیوگرافی خویش

 به توصیف فراورده فکری حکیم و خویشتن می پردازد:

آنچه گفته شده با خرد روز سازگار بوده است.

 نه کمتر و نه بیشتر.

 

اما منظور از مفهوم «خرد روز» چیست؟

 

خرد روز را شاید بتوان خرد تاریخی نامید:

خرد بشری بسته به توسعه نیروهای مولده رشد می کند:

کشف تلسکوپ و یا میکروسکوپ به عنوان مثال،

 به توسعه خروشان خرد بشری منجر می شود:

پا به پای توسعه نیروهای مولده

قوانین و قانونمندی های جدیدی کشف و فرمولبندی می شوند.

مفاهیم و مقولات و اصطلاحات جدیدی تشکیل می یابند و واقعیت عینی را به مراتب دقیقتر و بهتر بازتاب می دهند.

خرد بشری

روندی تاریخی طی می کند و روز به روز غنی تر می شود.

فردوسی و سیاوش

 متناسب با خرد تاریخی گفته اند و سروده اند.

 

این البته کار کمی نیست.

چون از آن خود کردن خرد زمانه خویش

هنر بزرگی است و کرد و کاری به غایت عرقریز و توانفرسا ست.

 

چیزی در حد «سودن مادام العمر جان» است.

به همین دلیل فردوسی و سیاوش در عرصه فکری و تئوریکی بی همانند می مانند.

ما هنوز برای ایندو نظیری نیافته ایم.

اگرچه فقط لبی از میراث ایندو تر کرده ایم.

 

۵

گفتم، هر آنچه بود با خرد روز سازگار

 

سیاوش در این جمله،

 ضمنا حکیم طوس را و خود را

در جرگه خردگرایان قرار می دهد

 و

 بدین طریق

با گله خردستیزان از همه نوع،

مرزبندی می کند.

حکیم طوس و سیاوش همیشه به خرد وفادار مانده اند.

در این زمینه نیز هر دو بی نظیر و ستایش انگیز بوده اند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر