۱۴۰۲ فروردین ۲۸, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ج) جامعه (۲) (بخش آخر)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

  

۱۱

·     جامعه با جدایی انسان از عالم جانوران بر مبنای کار تشکیل یافته است.

 

۱۲

·    روند قانونمند توسعه جامعه در کلیه فرماسیون های جامعتی انتاگونیستی (آشتی ناپذیر) به طور خودپو صورت می گیرد.  

 

۱۳

·     در فرماسیون های جامعتی انتاگونیستی (آشتی ناپذیر)، انسان نیست که حاکم بر جامعه است.

·    یعنی این انسان نیست که حاکم بر قوانین کنش خویشتن است.

·    بلکه بر عکس،.

·    این جامعه است که حاکم بر انسان است.

 

۱۴

·    تنها با تشکیل جامعه سوسیالیستی است که با از بین بردن مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و لغو مناسبات استثماری و طبقاتی مبتنی بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و با سطح توسعه نایله نیروهای مولده و با درک قانونمندی های جامعه به برکت مارکسیسم ـ لنینیسم، شرایط لازم برای حاکمیت انسان بر جامعه فراهم می آید.

·    یعنی شرایط تفکر و تحول مبتنی بر پلان فراهم می آید.

 

·    مراجعه کنید به مارکسیسم ـ لنینیسم

 

۱۵

·    فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی برای توضیح جامعه، اعتنایی به شرایط مادی آن ندارند.

·    چون در این صورت مناسبات طبقاتی و استثماری در جامعه طبقاتی آشکار می گردند.

 

۱۶

·    فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی برای توضیح جامعه دست به دامن چیزهای زیر می شود:

 

الف

·     دست به دامن عوامل پسیکولوژیکی (روانی) مثلا احساس اجتماعی انسانها می شود.

 

ب

·     دست به دامن نهادهای تاریخی ـ سیاسی، مثلا دولت و ملت می شوند.

 

پ

·     دست به دامن استدلالات قضایی مثلا پیوندهای اقتصادی  و یا قراردادی انسان ها می شوند.

 

ت

·     دست به دامن تصمیمگیری های فکری و یا اخلاقی می شوند.

·    مثلا جامعه را به مثابه واحد فکری ـ عرفی انسان ها قلمداد می کنند.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر