۱۴۰۲ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ش) شعور جامعتی (شعور اجتماعی) (۸) (بخش آخر)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۶۲

·    آماج گزاری های منتج (نتیجه گرفته شده) از شعور جامعتی، فقط زمانی قابل تحقق اند که با قوانین عینی توسعه جامعه مطابقت داشته باشند. 

 

۶۳

·    آماج گزاری های منتج (نتیجه گرفته شده) از شعور جامعتی فقط زمانی قابل تحقق اند که که شعور جامعتی اثبات کننده این آماجگزاری ها، انعکاس صحیح شرایط مادی و قانونمندی های حیات جامعتی باشند.

 

۶۴

·    به قول مارکس، «از دست ایده ها به تنهایی اصلا کاری برنمی آید.

·    برای کارآیی ایده ها به انسان ها نیاز مبرم است.

·    انسان هایی که به تشکیل قوه عملی نایل می آیند.»

 

۶۵

·    ایده ها و نگرش های طبقات اجتماعی پیشرفت طلب که منافع طبقتی شان با قانونمندی های گرایشات تکاملی جامعه مطابقت دارند، به مثابه قوه اکتیو (فعال) بزرگی در مبارزه در راه تغییر عملی جامعه نمودار می گردند.

 

۶۶

·    برای اینکه به قول مارکس، «تئوری هم به محض نفوذ در توده به قوه مادی بدل می شود.»

 

 

(منظور مارکس،

 این است 

که 

ایده ها در توده ها،

قدرت مادی تحقق عملی خود را پیدا می کنند

و

توده ها در ایده ها، تسلیحات فکری لازم برای تحول جامعتی را.

 مارکس این اندیشه را در مورد پرولتاریا و فلسفه مارکسیستی به شرح زیر تبیین داشته است:

فلسفه

در پرولتاریا سلاح مادی خود را می یابد

و

پرولتاریا

در فلسفه، سلاح فکری خود را.

مترجم)

 

۶۷

·    ایده ها و نگرش های طبقات اجتماعی ارتجاعی  که منافع شان در تضاد با گرایشات تکاملی جامعه است، اگر چه نمی توانند پیشرفت جامعه  را برای همیشه، سد کنند، ولی می توانند به تأخیر افتادن و به دست انداز افتادن و دشوار گشتن پیشرفت جامعه منجر شوند.

 

۶۸

·    به همین دلیل، مبارزه مصممانه بر ضد ایده ئولوژی ارتجاعی، همیشه، وظیفه مهم  نیروهای مترقی جامعه است.

 

۶۹

·    در حال حاضر، ایده ئولوژی طبقه کارگر، به مثابه نیروی اجتماعی اصلی دوران کنونی و ایده ئولوژی بورژوایی به مثابه طبقه حاکمه به لحاظ تاریخی کهنه و فرتوت در امپریالیسم در مبارزه بی رحمانه با یکدیگر قرار دارند.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر