۱۳۹۸ آبان ۱۰, جمعه

از توده بهتران در جست و جوی جواب اند و یا حاضر به جواب؟ (۲)


"دل فروش"
سعيد كريمى
پاييز ۲۰۱۹
تورنتو

چه بر ما گذشته؟

"كلام"
بُنجل متاعى است

۱
دل فروش
 
دل فروش
عنوان این انتقاد مؤلف ز جامعه است.
 
منظور مؤلف
احتمالا
دل فروشی
است.
 
خرید و فروش ارگان های معینی
در
جهان کنونی
رواج وسیع یافته
است.
 
مثلا
کلیه فروشی.
 
۲
دل فروش
 
این 
خود
ذلت عصب سوز تکان دهنده ای
است.
 
مؤلف
اما
از
نهایت ذلت
سخن 
می گوید
و
به
همین دلیل
از 
مفهوم دلفروشی
بهره برمی گیرد.
 
دل
(قلب)
فروختنی
نیست.
 
دل
البته معانی دیگر نیز دارد.
 
دل
مثلا
به
معنی ضمیر
است.
 
ضمیر و یا وجدان و یا شعور و روح
عالی ترین مقوله فلسفی
و
جفت دیالک تیکی وجود و یا ماده
است.

وقتی 
خواجه شیراز
می گوید:
دل می رود ز دستم
منظورش
نه
قلب
بلکه روح
است.

وقتی شیخ شیراز می گوید:
تن ادمی شریف است به جان آدمیت
منظورش
از
جان
همین دل و روح و ضمیر و شعور
است.

۲
چه بر ما گذشته؟
 
این 
سؤال اساسی مؤلف
است.
 
سؤالی
که
به
دلایلی
طرح می شود.
 
هدف ما
تأمل 
در
دلایل مؤلف
و
موضعگیری
نسبت به آنها 
ست:
 
۳
"كلام"
بُنجل متاعى است
 
یکی از دلایل طرح سؤال فوق الذکر (چه بر ما گذشته است؟)
همین
است:
کلام
(سخن)
از
دید مؤلف
به
درجه جنس نامرغوبی
تنزل یافته است.
 
کلام
به
درجه کالای بی مشتری
یعنی
به
درجه زباله
تنزل یافته است.
 
۴
"كلام"
بُنجل متاعى است
 
این نظر مؤلف
دیالک تیکی از درست و نادرست
است.
 
کلام
در
قاموس اریستوکراسی (که مؤلف به نظر ما متعلق بدان است)
چیزی کلی و عام و مجرد
است.
 
اگر
کسی
پای منبر روشنفکران طبقات حاکمه
(روشنفکران اریستوکراسی فئودالی، روحانی و بورژوازی)
بنشیند
خواه و ناخواه
و
دیر یا زود
متوجه
انتزاعیت مثلا شعر (فرمی از کلام) می شود.
 
شعر و شاعر
در
قاموس اریستوکراسی
هویت واحد
دارد.
 
شعر
در
فرمش
خلاصه می شود
و
شاعر
در
شعرش.
 
نصرت اله نوح
برنامه ای
تحت عنوان قرن ها شعر
دارد.
 
فرق ماهوی میان شعر رودکی و فردوسی
میان شعر کسرایی و شاملو
میان شعر خاقانی و سعدی
میان شعر توللی و ایرج میرزا
نمی بیند.
 
در
قاموس او
شعر
شعر
است
و
شاعر
شاعر.
 
۵
 
"كلام"
بُنجل متاعى است
 
کلام
در
قاموس مؤلف
کلام
است.
 
کلام
فرم محض 
است
و
فاقد محتوا
ست.
 
آیا
حق با مؤلف است؟
 
کلام
زباله واره
شده 
است؟
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر