۱۳۹۸ آذر ۶, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۰۷)


 
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم

اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
 
 
 
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان

 پیشگفتار
قسمت دوم
ادامه

۳۸
·    اگر هم خود کانت، بر آن باشد که علوم طبیعی مته متیکی با علم به طور کلی یکسان است و علم واقعی آنجا که برخورد مته متیکی پااین می یابد، به پایان می رسد، اما فلسفه او با مسئله گزاری هایش از چارچوب تئوری شناختی و متد شناختی فراتر می رود که فلسفه کانت قرار است، نمودار سازد و به معنی انتقال اصول علوم طبیعی مته متیکی بر مسائل فلسفه باشد.

۳۹
·    فلسفه کانتی بدین طریق مسائلی را مفهومیت می بخشد که   پیشرفت فراتر فلسفی، علمی و جامعه ای مطرح کرده است.

۴۰
·    یعنی غلبه بر طرز تفکر متافیزیکی را و توسعه طرز تفکر دیالک تیکی را.

۴۱
·    موضع کانت نسبت به علوم طبیعی مته متیکی یکی از عناصر بنیادی تفکر فلسفی و متدیکی او ست.

۴۲
·    کانت اما در کلیه تلاش هایش در حال نوسان بوده است.

۴۳
·    این نکته را در تفسیر فلسفه کانت نباید فراموش کرد.

۴۴
·    این نوسان کانت برای بررسی های او اهمیت به مراتب بیشتری کسب می کند.

۴۵
·    این نوسان کانت، از سویی علوم طبیعی مته متیکی را به مثابه بنیان مفهوم علم (علممفهوم) او اعلام می دارد و از سوی دیگر تفکرش را به دوپهلویی وسوسه می کند.

۴۶
·     آن سان که در پیشرفت فلسفی فراتر به نقطه گرهی در فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان مبدل می گردد.

پایان قسمت دوم پیشگفتار
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر