۱۳۹۸ آذر ۵, سه‌شنبه

عینیت (اوبژکتیویته)



پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
 
  شین میم شین  
 
 
عینیت
(اوبژکتیویته)


۱
·    عینیت، مشخصه شناخت علمی است.

۲
·    عینیت شناخت علمی به طور کلی در انعکاس درخور (منطبق) قانونمندی های عینی واقعیت است.

۳
·    شناخت سوسیولوژیکی، عینیت خود را از کشف قانونمندهای عینی ئی کسب می کند که تعیین کننده ساختارها و توسعه های بغرنج سیستم های اجتماعی اند. 

۴
·    این ضمنا بدان معنی است که محتوای معارف مکسوبه مستقل از ضمیر و شعور جامعه شناسان منفرد است.
·    یعنی مستقل از آرزوهای سوبژکتیو آنها و مستقل از اراده و خواست و فکر آنها ست.

۵
·    عینیت شناخت سوسیولوژیکی، کشف ماهیت، یعنی پیوند درونی اوبژکت هایی (موضوعاتی) را که به طرز تجربی در مد نظر پژوهش سوسیولوژیکی قرار داده شده اند و نمودار سازی تنوع تجربی آنها در وحدت شان را الزامی می سازد.

۶
·    تنها انعکاس درخور (منطبق) این وحدت (وحدت موضوعات و یا اوبژکت های شناخت)، تصویر عینی (اوبژکتیو) و نزدیک به واقعیت اجتماعی را عرضه می دارد.  

۷
·    به همین دلیل، شناخت سوسیولوژیکی نه مجاز به درجا زدن فقط در مفهوم سازی های انتزاعی است و نه مجاز به توصیف تجربی حوادث اجتماعی منفرد است.

۸
·    عینیت یابی (اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما در روند پژوهش در راه گذار از استنباطات تجربی به تشکیل تئوری، صورت می گیرد. 

۹
·    پیش شرط ضرور برای عینیت یابی (اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما استفاده دقیق از دستگاه اسلوبی (متدیکی) است.

۱۰
·    اسالیب (متدهای) کمی و کمیت ساز که امروزه در کسب، گزینش و حلاجی اطلاعات اولیه مورد اسفاده قرار می گیرند، از اهمیت خاصی برخوردارند.   

۱۱
·    استفاده هر چه قوی تر از اسالیب (متدهای) مته متیکی، ایستاتیستیکی (آماری)، منطقی و سیبرنتیکی موجب تقلیل مخدوشیت های سوبژکتیو در روند شناخت می شوند.  

۱۲
·    امکانات استفاده از این اسالیب (متدها) به مرحله تجربی پژوهش سوسیولوژیکی محدود نمی شوند.
·    بلکه در فرم متمایزی در مجموعه روند شناخت به کار می روند.

۱۳
·    اما تصور اینکه به مدد این متدها تضمین کافی برای عینیت معارف سوسیولوژیکی فراهم آید، تصور نادرستی است. 

۱۴
·    روند عینیت یابی (و عینیت بخشی به) معارف سوسیولوژیکی، ضمنا بر مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی پژوهش سوسیولوژیکی تعیین می شود.

۱۵
·     مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی پژوهش سوسیولوژیکی، تنظیم حوادث اجتماعی منفرد در سیستم جامعه ای کلی را امکان پذیر می سازند. 

۱۶
·    حقایق امور اجتماعی منفرد را تنها به مدد شناخت پیوندهایی که آنها را به سیستم جامعه ای کلی مرتبط می سازند، می توان به طرز علمی توضیح داد. 

۱۷
·    تنها در سایه کشف پیوندهای موجود میان حوادث اجتماعی منفرد و مناسبات جامعه ای عام است که امکان شناخت علل حقایق اموری فراهم می آید که به طرز تجربی جمعبندی شده اند. 

۱۸
·    حقایق امور اجتماعی منفرد به مثابه عناصر ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی وجود دارند. 

۱۹
·    مبانی شناخت عینی برای جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی عبارت است از نفوذ در بنیان های مادی پدیده های اجتماعی منفرد.
·    یعنی موضعگیری ماتریالیستی پیگیر. 

۲۰
·     مبانی شناخت عینی ضمنا در بر گیرنده این حقیقت امر است که پراتیک، یعنی کرد و کار آماجگرای انسان ها، به مثابه معیار شناخت سوسیولوژیکی به رسمیت شناخته شود.   

۲۱
·    عینیت معارف (شناخت های) سوسیولوژیکی با موضعگیری اوبژکتیویستی (عینگرایی، بی طرفی) کسب نمی شود.
·    عینیت معارف (شناخت های) سوسیولوژیکی مستلزم موضعگیری جانبدار نسبت به جامعه ـ تئوری ماتریالیستی و موضعگیری جانبدار در پراتیک جامعه ای است.

۲۲
·    جامعه شناسی بورژوایی قادر به عینیت بخشی کامل به معارف خود نیست.

۲۳
·    جامعه شناسی بورژوایی با محدود سازی امپیریسم (تجربه گرایی) بر تشخیص پدیده های اجتماعی قابل مشاهده از سویی و با سرهم بندی کردن ایدئالیستی جامعه ـ تئوری عامی از سوی دیگر، فقط از عهده بررسی یکجانبه جامعه و نمودارسازی به طرز سوبژکتیو رنگ آمیزی شده جامعه نایل می آید و بس. 

۲۴
·    این ضمنا دال بر اشاعه وسیع اوبژکتیویسم (عینگرایی) در جامعه شناسی بورژوایی است. 

·    مراجعه کنید به اوبژکتیویسم (عینگرایی)

۲۵
·    امپیریسم (تجربه گرایی) از بررسی پیوندهای عینی موجود میان حقایق امور منفرد و مناسبات جامعه ای بنیادی صرفنظر می کند.  

۲۶
·    امپیریسم احکام مربوط به ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی را غیرعلمی قلمداد می کند.
·    به این دلیل که این احکام قابل امتحان تجربی نیستند.

۲۷
·    امپیریسم فکر می کند که معیار تعیین کننده برای عینیت شناخت، دقیقیت (دقیق بودن) متد بررسی است.

۲۸
·    این صرفنظر امپیریسم از شناخت پیوند جامعه ای کلی، امپیریسم را به موضع دفاع از وضع موجود سوق می دهد و مانع کسب شناخت عینی می گردد.

·    مراجعه کنید به جانبداری 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر