۱۳۹۸ آذر ۳, یکشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۰۴)


 
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم

اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
 
 
 
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان

 پیشگفتار
قسمت دوم

۱
·    برخورد کانت با علوم طبیعی مته متیکی (ریاضی) در فرم نیوتونی اش، تعیین کننده می گردد.

۲
·    علوم طبیعی مته متیکی در فرم نیوتونی اش به کانت اطمینان می بخشد که بر تار و پود واقعیت عینی قانونمندی (قانونمندی طبیعی) حاکم است.

۳
·    برای کانت، پیش شرط صرفنظرناپذیر هر علم، وجود حقیقت مبتنی بر قانونمندی ـ طبیعی قابل شناخت است.

۴
·    ضمنا برای کانت، علوم طبیعی آن زمان، به مثابه علم به طور کلی بود و متد علم الاشیایی (علوم طبیعی) به مثابه سرمشق و الگو.

۵
·    کانت اینجا در هماهنگی  کامل قبل از همه با سنت فلسفه راسیونالیستی قرن ۱۷ و ۱۸ قرار دارد که مفهوم شناختش را از علوم طبیعی جدید و به عبارت دیگر از اتکا بدان کسب می کند.

۶
·    فلسفه راسیونالیستی قرن ۱۷ و ۱۸ را به حق، فلسفه مته متیکی ـ مکانیکی نیز نامیده اند.

۷
·    برای اینکه آن، بسان علوم طبیعی آن زمان، وضوح و علمیت را ماهیتا در فرم اثباتی هندسه اقلیدوسی می یافت  و همه حوادث را نهایتا ناشی از انتقال حرکت اجسام کیفیتا یکسان می دانست.

۸
·    این دال بر وجود رابطه تنگاتنگ میان فلسفه و علوم طبیعی این زمان است.

۹
·    علوم طبیعی در این رابطه، نه تنها به لحاظ زمانی بخش پیشقراول، بلکه ضمنا بخش تعیین کننده و مسلط بوده است.

۱۰
·    بر طبق این، آماج فلسفه را طرح ریزی تصویر روشن و واضح از واقعیت تشکیل می دهد.
·    آنهم به کمک اصول اسلوبی (متدیکی) علوم طبیعی ـ ریاضی.

۱۱
·    هدف، بارآورسازی متد مته متیکی معتبر در علوم طبیعی برای فلسفه و گسترش این متد مته متیکی به درجه ابزار شناخت معتبر العام  واقعیت عینی در کلیه عرصه هایش بود.

·    مراجعه کنید به تره در، «کانت و اثبات کیهان شناسی. کیهان شناسی و فیزیک کیهانی بر مبنای نیوتونی» در «انقلاب نوع تفکر»، ص ۳۵)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر