۱۳۹۸ آبان ۲۶, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۹۶)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
 
 
شین میم شین  
 
هنجار 
ادامه

۱۳
·    مسئله سوسیولوژیکی تعیین کننده هنجارها از قرار زیر است:

الف
·    مسئله منابع (سرچشمه های) جامعه ای هنجارها ست.

ب
·    مسئله مؤثریت جامعه ای هنجارها ست.

پ
·    مسئله استدلال پذیر و اثبات پذیری هنجارها ست.

۱۴
·    در این مسائل، جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی به طرز بنیادی از استنباطات مربوطه در جامعه ـ تئوری بورژوایی متمایز می گردد.

۱۵
·    استنباطات مربوط به هنجارها در جامعه ـ تئوری بورژوایی ماهیتا ایدئالیستی اند.

۱۶
·    هنجارها در درک و یا استنباط ایدئالیستی از قرار زیرند:

الف
·    هنجارها در تحلیل نهایی ناشی از مرجع فکری ماورای تاریخی ـ مطلقی اند:

۱
·    هنجارها ناشی از اراده الهی اند.

۲
·    هنجارها ناشی از اصل عقلی ماورای تجربی محض اند.

۳
·    هنجارها ناشی از جهان ارزشی ایدئال درخود (فی نفسه موجود) اند و غیره

ب
·    هنجارها به مثابه بیانگر میل و هوس سوبژکتیو تفسیر می شوند.

پ
·    هنجارها به مثابه بیانگر عواطف افراد منفرد تفسیر می شوند.

ت
·    هنجارها به مثابه بیانگر عواطف گروه های اجتماعی منفرد تفسیر می شوند.

ث
·    و یا به ویژه در عرصه پوزیتیویسم، صرفنظر از توضیح تئوریکی هنجارها به طور کلی و اعلام آنها به مثابه چیزهای فکری فی نفسه موجود توصیه می شود که چیزی جز نوعی ایدئالیسم مستور نیست.

۱۷
·    از دید جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنیینستی، هنجارها پدیده ها و ابزارهای جامعه ای همزیستی و همکاری جامعه ای انسان ها هستند که از حوایج جامعه ای آنها نشئت می گیرند.

۱۸
·    هنجارها ضمنا می توانند به مثابه انگیزه های رفتار فردی، به مثابه هنجارهای شخصی و ماکسیم ها (قواعد زندگی) مطرح شوند.

۱۹
·    هنجارها در تحلیل نهایی ناشی از عوامل زیرند:

الف
·    ناشی از روند زندگی تاریخی رئال (واقعی) اند.

ب
·    ناشی از مناسبات تولیدی اند.

پ
·    ناشی از مناسبات طبقاتی اند.

ت
·    ناشی از منافع متضاد و بخشا آنتاگونیستی (تضاد آشتی ناپذیر) جامعه ای قوای طبقاتی مختلف و فرماسیون های جامعه ای مختلف اند.

۲۰
·    هنجارها هم به مثابه اهرم کردوکار جامعه ای  انسان ها مؤثر می افتند و هم به مثابه سدی در مقابل کرد و کار جامعه ای آنها.

۲۱
·     هنجار هم به مثابه اهرم کرد و کار انسان ها در روند تولید مادی مؤثر می افتند و هم به مثابه سدی در کرد و کار آنها در روند تولید مادی.

۲۲
·    هنجار هم به مثابه اهرم کرد و کار انسان ها در مبارزه قوای متضاد و سیستم های جامعه ای متضاد مؤثر می افتند و هم به مثابه سدی در مقابل آنها.

·    (این مسئله در جامعه ما تحت سلطه ولایت فقیه در همین ۴۰ سال اخیر به وضوح آشکار شده است. مترجم)

ادامه دارد.

۱ نظر: