۱۳۹۸ آذر ۵, سه‌شنبه

سیری در شعری از اخوان تحت عنوان «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» (۴)


ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون
 
به جان، پاک پیغمبر باستانت
که پیری‌ است روشن‌ نگر دوست دارم

سه نیکش بهین رهنمای جهان است
مفیدی چنین مختصر دوست دارم

ابرمرد ایرانیی راهبر بود
من ایرانی راهبر دوست دارم

نه كشت و نه دستور كشتن به كس داد
ازينروش هم معتبر دوست دارم

من آن راستين پير را گر چه رفته است
از افسانه آن سوي تر دوست دارم
 
معنی تحت اللفظی:
ای سرزمین کهن
پیامبر قدیمی پاکت
را
که
پیر روشن بینی بود،
به
اندازه جانم
دوست دارم.
 
سه رهنمود مبتنی بر نیکی 
اش
را
که
ضمن اختصار، مفیدند،
دوست دارم.
 
او
ابرمرد ایرانی راهبری بود
 
من
دوستدار هر ایرانی راهبرم.
 
او
نه
کشت
و
نه
دستور کشتن به کسی داد.
 
به
همین دلیل
من
او
را
  مرجع عبرت (سرمشق) می دانم و دوست می دارم.

من
آن
پیر صادق
را
که
از
سرحدات افسانه 
فراتر رفته است،
دوست می دارم.   
 
۱
 
ابرمرد ایرانیی راهبر بود
من ایرانی راهبر دوست دارم
 
مفهوم ابرمرد
آدمی
را
به
یاد فریدریش نیچه 
فیلسوف کج و کوله فاشیسم
می اندازد.
 
او
مفهوم فاشیستی ابر انسان
را
توسعه داده است
و
زمینه فکری لازم برای قلع و قمع دهها میلیون انسان
را
فراهم آورده است.
 
لاطائلات نیچه و حتی هیتلر
در
کشور ما
به
چالش علمی و انقلابی
کشیده نشده اند.
 
یکی از دلایل پیروزی سهل و آسان پان اسلامیسم و فوندامنتالیسم شیعی
نفوذ افکار کثافت هایی از قبیل نیچه
بوده است.
 
خیلی از فاشیست های عوامفریب وطنی
زرتشت در زباله نیچه تحت عنوان «چنین گفت زرتشت»
را
به
زرتشت پیامبر
تفسیر کرده اند
و 
به خورد خلایق خر
داده اند.
 
ضمنا
اعتبار هومانیستی زرتشت 
را
بر باد داده اند.
 
زرتشت
هرگز
طرفدار بربریت فاشیستی و فوندامنتالیستی
نبوده است.
 
اخوان
هم
به
این حقیقت امر تاریخی
وقوف دارد:
 
۲
نه كشت و نه دستور كشتن به كس داد
از اين روش هم معتبر دوست دارم
 
اخوان در این بیت شعر
زرتشت
را
با
حضرت محمد
مورد مقایسه قرار می دهد
و
بر
هومانیسم زرتشت
تأکید می ورزد.
 
درست به همین دلیل
چسباندن زرتشت به نیچه ئیسم و فاشیسم
ابلهانه و بی شرمانه
 است.
 
۳
من آن راستين پير را گر چه رفته است
از افسانه آن سوي تر دوست دارم
 
زرتشت در قاموس اخوان از سرحدات افسانه فراتر رفته است.
معلوم نیست
که
چرا و به چه دلیل.
 
۴
هم آن پور بيداردل بامدادت
نشابوري هورفر دوست دارم
 
معلوم نیست که منظور اخوان از پور بامداد نیشابوری
کیست.
 
۵
 
فري مزدك، آن هوش جاويد اعصار
كه اش از هر نگاه و نظر دوست دارم

دليرانه جان باخت در جنگ بيداد
من آن شيردل دادگر دوست دارم

جهانگير و داد آفرين فكرتي داشت
فزونترش زين رهگذر دوست دارم
 
معنی تحت اللفظی:
من
مزدک خجسته 
را
که
هوش جاوید اعصار
بوده
از
هر لحاظ 
دوست دارم.
مزدک 
دادگر بی باکی بود 
که
 در مبارزه با بیداد، جان باخت.
طرز تفکر دادخواهانه مزدک
یونیورسال 
و
خارج از حد معمول
بوده است.
 
اکنون
باورهای کمونیستی آغازین اخوان
از
زیر خاکستر ایام
جرقه می زنند.
 
۶
 
ستايش كنان ماني ارجمندت
چو نقاش و پيغام ور دوست دارم

هم آن نقش پرداز ارواح برتر
هم ارژنگ آن نقشگر دوست دارم
 
معنی تحت اللفظی:
من
دوستدار
مانی پیامبر و نقاش ارجمندم.
هم
اثر او در رابطه با ارواح علیا
را
و
هم
اثر او تحت عنوان ارژنگ
را
دوست دارم.
 
اخوان
ظاهرا
گنجینه عظیمی از اطلاعات تاریخی و هنری در اختیار داشته است.
هنرمند زحمتکش باسوادی 
بوده است.
 
شاملو
که
خدا
را
حتی
قبول ندارد،
به
بضاعت  هنری و ادبی عظیم اخوان
ناخودآگاه
اذعان داشته است.
 
مراجعه کنید 
به
اثر  نورالدین سالمی، 
تحت عنوان «بامداد در آینه»
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر