۱۳۹۸ آذر ۵, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۰۳)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
 
  شین میم شین  
 
 
عینیت
(اوبژکتیویته)

۱۹
·    مبانی شناخت عینی برای جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی عبارت است از نفوذ در بنیان های مادی پدیده های اجتماعی منفرد.
·    یعنی موضعگیری ماتریالیستی پیگیر. 

۲۰
·     مبانی شناخت عینی ضمنا در بر گیرنده این حقیقت امر است که پراتیک، یعنی کرد و کار آماجگرای انسان ها، به مثابه معیار شناخت سوسیولوژیکی به رسمیت شناخته شود.   

۲۱
·    عینیت معارف (شناخت های) سوسیولوژیکی با موضعگیری اوبژکتیویستی (عینگرایی، بی طرفی) کسب نمی شود.
·    عینیت معارف (شناخت های) سوسیولوژیکی مستلزم موضعگیری جانبدار نسبت به جامعه ـ تئوری ماتریالیستی و موضعگیری جانبدار در پراتیک جامعه ای است.

۲۲
·    جامعه شناسی بورژوایی قادر به عینیت بخشی کامل به معارف خود نیست.

۲۳
·    جامعه شناسی بورژوایی با محدود سازی امپیریسم (تجربه گرایی) بر تشخیص پدیده های اجتماعی قابل مشاهده از سویی و با سرهم بندی کردن ایدئالیستی جامعه ـ تئوری عامی از سوی دیگر، فقط از عهده بررسی یکجانبه جامعه و نمودارسازی به طرز سوبژکتیو رنگ آمیزی شده جامعه نایل می آید و بس. 

۲۴
·    این ضمنا دال بر اشاعه وسیع اوبژکتیویسم (عینگرایی) در جامعه شناسی بورژوایی است. 

·    مراجعه کنید به اوبژکتیویسم (عینگرایی)

۲۵
·    امپیریسم (تجربه گرایی) از بررسی پیوندهای عینی موجود میان حقایق امور منفرد و مناسبات جامعه ای بنیادی صرفنظر می کند.  

۲۶
·    امپیریسم احکام مربوط به ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی را غیرعلمی قلمداد می کند.
·    به این دلیل که این احکام قابل امتحان تجربی نیستند.

۲۷
·    امپیریسم فکر می کند که معیار تعیین کننده برای عینیت شناخت، دقیقیت (دقیق بودن) متد بررسی است.

۲۸
·    این صرفنظر امپیریسم از شناخت پیوند جامعه ای کلی، امپیریسم را به موضع دفاع از وضع موجود سوق می دهد و مانع کسب شناخت عینی می گردد.

·    مراجعه کنید به جانبداری 

پایان
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر