۱۳۹۸ آذر ۴, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۰۲)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
 
  شین میم شین  
 
 
عینیت
(اوبژکتیویته)

۸
·    عینیت یابی (اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما در روند پژوهش در راه گذار از استنباطات تجربی به تشکیل تئوری، صورت می گیرد. 

۹
·    پیش شرط ضرور برای عینیت یابی (اوبژکتیویزاسیون) مستمر معارف ما استفاده دقیق از دستگاه اسلوبی (متدیکی) است.

۱۰
·    اسالیب (متدهای) کمی و کمیت ساز که امروزه در کسب، گزینش و حلاجی اطلاعات اولیه مورد اسفاده قرار می گیرند، از اهمیت خاصی برخوردارند.   

۱۱
·    استفاده هر چه قوی تر از اسالیب (متدهای) مته متیکی، ایستاتیستیکی (آماری)، منطقی و سیبرنتیکی موجب تقلیل مخدوشیت های سوبژکتیو در روند شناخت می شوند.  

۱۲
·    امکانات استفاده از این اسالیب (متدها) به مرحله تجربی پژوهش سوسیولوژیکی محدود نمی شوند.
·    بلکه در فرم متمایزی در مجموعه روند شناخت به کار می روند.

۱۳
·    اما تصور اینکه به مدد این متدها تضمین کافی برای عینیت معارف سوسیولوژیکی فراهم آید، تصور نادرستی است. 

۱۴
·    روند عینیت یابی (و عینیت بخشی به) معارف سوسیولوژیکی، ضمنا بر مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی پژوهش سوسیولوژیکی تعیین می شود.

۱۵
·     مبانی نظری ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی پژوهش سوسیولوژیکی، تنظیم حوادث اجتماعی منفرد در سیستم جامعه ای کلی را امکان پذیر می سازند. 

۱۶
·    حقایق امور اجتماعی منفرد را تنها به مدد شناخت پیوندهایی که آنها را به سیستم جامعه ای کلی مرتبط می سازند، می توان به طرز علمی توضیح داد. 

۱۷
·    تنها در سایه کشف پیوندهای موجود میان حوادث اجتماعی منفرد و مناسبات جامعه ای عام است که امکان شناخت علل حقایق اموری فراهم می آید که به طرز تجربی جمعبندی شده اند. 

۱۸
·    حقایق امور اجتماعی منفرد به مثابه عناصر ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی وجود دارند.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر