۱۳۹۷ شهریور ۳۱, شنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۷۵)


پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین

فصل ششم
 
سیاست مائوئیستی جامعه
تحت فشار نقش تاریخی عینی طبقه کارگر
ادامه 

۱۴۹
·    ساختار تخصص یابی طبقه کارگر ـ اگرچه به طرزی یکجانبه و نه همگون که شامل حال به همه اجزای طبقه کارگر باشد ـ در همه اجزای این طبقه  توسعه یافته است.

۱۵۰
·    در این کمپلکس (ملغمه پیچیده) از پیوندها، منافع و حوایج جدیدی تشکیل می یابند که همراه با تغلیظ اکسیون ها (عملیات) و خدمات، به نوبه خود غلیظ تر می شوند.

۱۵۱
·    این روند با تلاش های عوامفریبانه ای به طرز خاصی تحت تأثیر قرار داده می شود.
·    تلاش های عوامفریبانه ای که به طبقه کارگر، با توجه به فونکسیونش در دیکتاتوری مائوئیستی، خودآگاهی بسیجگری را نسبت می دهد.

۱۵۲
·    ما اینجا با خودآگاهی مخدوش و محدودی سروکار داریم که با آماج های سیاسی مائوئیسم در لفافه و تحت کنترل ایده ئولوژی مائوئیستی عرضه می شود.

۱۵۳
·    اما با تشدید تضاد میان اهمیت اقتصادی و اجتماعی طبقه کارگر و محرومیت آن از حقوق سیاسی، عناصری از خودآگاهی روزافزون تشکیل خواهند شد که کارگران را به وقوف هرچه بیشتر بر محرومیت خویش از حقوق سیاسی سوق خواهند داد.

۱۵۴
·    گرایشی رشد خواهد یافت که نظر بر پیوند های جامعه ای بزرگتر را امکان پذیر خواهد ساخت و در پیوند با آنها، انتقاد را در پی خواهد داشت.

۱۵۵
·    جالب در این رابطه اشاراتی اند که در مطبوعات چین در نقطه عطف گذار از سال ۱۹۷۳ به سال ۱۹۷۴ منتشر شده اند که بنا بر آنها در کارخانجات کشور بحث از آن بوده که آیا در چین کنونی استثمار هنوز وجود دارد؟

۱۵۶
·    این بحث ها ظاهرا در رابطه با واکنش هایی اند که نسبت به افزایش ساعات کار در روز و تغلیظ کار از سوی مقامات رسمی کشور، صورت گرفته اند.

۱۵۷
·    تبلیغات مائوئیستی برای گشودن منفذ جهت تخلیه فشار به انتقاد از لین پیائو در این رابطه روی آورده اند و اعلام کرده اند که گویا لین پیائو و طرفدارانش نسبت به خلق بسان استثمارگران ایام قدیم رفتار کرده اند.
·    آنها خلق را نه به مثابه «ارباب» بلکه به مثابه «برده» تلقی کرده اند.
·    (رنمین ریبائو، ۱. ۲. ۱۹۷۴)

۱۵۸
·    درجه آگاهی طبقه کارگر چین در گرایش درازمدت افزایش خواهد یافت و عناصر آگاهی در تفکر و عمل خودپوی طبقه کارگر نیز رشد خواهند کرد.

۱۵۹
·    این اما تحت شرایط موجود، روند پیچیده و بغرنجی خواهد بود تا طبقه کارگر چین به رسالت تاریخی خویش، وقوف کامل کسب کند.

۱۶۰
·    نقش تاریخی طبقه کارگر و توسعه عینی آن روشن می سازند که تضاد میان مائوئیسم و گرایشات توسعه عینی ـ تاریخی در چین و جهان شدت خواهد یافت.   

۱۶۱
·    شرایط اوبژکتیو (عینی) و سوبژکتیو به بلوغ خواهند رسید.
·    شرایطی که تحت آن، خلق چین تحت رهبری طبقه کار چین در وحدت با مجموعه جنبش انقلابی جهانی با غلبه بر مائوئیسم،  به حل این تضاد نایل خواهد آمد.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر