۱۳۹۷ مهر ۲, دوشنبه

نظری بر نگرش دکتر بیژن باران (۱)


اروتیسم خیام
  دکتر بیژن باران

منبع:
سایت مشعل
 
http://archive.mashal.org/content.php?c=shehr&id=00741
 
ویرایش و تحلیل
از
میم نون
 
با اهل خرد باش که اصل تن تو 
گردي و نسيمی و غباري و دمی است.
خیام

مقدمه

در ادبیات، 
انسان را می توان تنی با سر و دل دانست. 
سر 
جایگاه حافظه، حرکت، هوش و منطق است. 
 دل 
تاریخا 
جایگاه احساس، عشق و کردار است. 
 
مثلا در فارسی
 اصطلاح "خودش را تو دل جا کرده" 
برابر عشق است. 
 
البته اکنون روشن شده
 که 
وجود هرمون های درون ریز جنسی مغزی/ غددی endocrine 
روی ضربان دل (قلب)، تنفس و ماهیچه ها اثر می گذارد. 
لذا این مراکز با ریزش/میرش پیامبرهای شیمیایی پویا در خون، 
کردار را جهت می دهند. 
 رابطه انسان ها پدیده ای زنده است که آغازی و پایانی دارد. 
 یکی از این رابطه ها عشق است. 
عشق یا رابطه ۲ تن، از ۳ مرحله عمده می گذرد
 توصیف هریک از این مراحل، یک ژانر هنری هم است.

۱
  انس ۲ فرد از فاصله دور. 
 
 بیان شعری این رابطه لیریک lyric نام دارد. 
 
 بیشترین بخش شعر جهانی لیریک است. 
 
 در فارسی، غزل (چه عروضی و چه سپید) تبلور این گونه احساس است. 
 
 این تبیین رابطه، قدیمتر بوده
 بیشتر متنی است.
 
 اگرچه گاهی با کتیبه و مینیاتور همراه است. 
 در لیریک رابطه ۲ تن از فاصله ای معین، 
به خاطر اوضاع فرهنگی جامعه،
 با پندارهای رمانتیک یا عارفانه، 
بیان می شود. 
 
 در این نوع شعر 
از سر و دل،
 با پوششی بدیع از ۲ تن، گفته می شود. 
 
 نقاشی مونا لیزای داوینچی نمونه هنر لیریک قرن شانزدهم است. 
 
تاریخ ۱۰۰۰ سال گذشته فارسی
 پر است از غزلیات مبین این رابطه. 
سپهری می گوید:

عشق
صدای فاصله ها ست.
صدای فاصله هایی که غرق ابهامند
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر