۱۳۹۷ شهریور ۲۷, سه‌شنبه

دیالک تیک صدقه و عدالت (۴)


تحلیلی
از

ربابه نون
 
مینا
 
اگر عدالت بطور فراگیر در سطح جوامع رعایت شود 
نیازی به خیریه ها و صدقه دادن نداریم 
و 
موجب گداپروری و زیر پا گذاشتن حرمت انسانی 
نمی شود.

مینا
به احتمال قوی
خودش هم نمی داند که چه می گوید.
 
توسعه جامعه بشری،
نه، توسعه ای بسته به میل این و آن.
 
بلکه توسعه ای عینی و قانونمند است.
 
یعنی
امری بایدی است.
 
۱
جامعه اشتراکی آغازین
به طور عینی و قانونمند منفجر می شود.
 
چرا و به چه دلیل؟
 
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید 
با
دیالک تیک فرم و محتوا
از 
سویی
و
با
دیالک تیک مناسبات تولیدی و نیروهای مولده 
از
سوی دیگر
آشنا شد.

۲
مثال

مادر و پدر 
برای فرزند خود
پیراهن
می خرند.

پیراهنی که اندازه او باشد.

یعنی نه تنگ باشد و نه گشاد.

فرزند
در 
درون این پیراهن
با شادمانی و خشنودی رشد می کند.

اما
رفته رفته
پیراهن بر اندامش تنگ می شود.
دکمه هایش 
یکی پس از دیگری
می افتند
و
پیراهن
روزی جر می خورد.

مادر و پدر
باید
پیراهن گشادتری برایش تهیه کنند.

۳
میان پیراهن و اندام فرزند
رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا 
(ظرف و مظروف)
برقرار است:
فرم باید متناسب با محتوا باشد.
 
اگر 
فرم برای محتوا
تنگ و یا گشاد باشد،
محتوا
نمی تواند رشد کند.
 
به همان سان که کودک با کفش تنگ و یا با کفش گشاد (مثلا با کفش مادر و پدرش)
 نمی تواند راه برود.
 
۴
جامعه بشری هم بسان فرزند است:
اگر 
مناسبات تولیدی 
(ساختار اقتصادی جامعه)
به اندازه اندام نیروهای مولده
(انسان های مولد، علم، فن، وسایل تولیدی و غیره)
نباشد،
یعنی
تنگتر و یا گشادتر از آن باشد،
دستخوش بحران می شود.
 
انقلاب اجتماعی 
تنها راه خروج از بحران است.
 
انقلاب اجتماعی
یعنی
تشکیل فرم درخور برای محتوا
 
انقلاب اجتماعی
یعنی تشکیل مناسبات تولیدی درخور برای نیروهای مولده جامعه است.
 
به همین دلیل
گذار از جامعه اشتراکی آغازین به جامعه طبقاتی برده داری 
گذار از جامعه برده داری به فئودالی
 گذار از جامعه فئودالی به سرمایه داری
صورت گرفته است
و
گذار از جامعه سرمایه داری به سوسیالیستی
باید صورت گیرد
تا
مناسبات تولیدی درخور نیروهای مولده تشکیل شود
و
جامعه بدون بحران فلج کننده توسعه یابد.
 
۵
صدقه
در فرم های مختلف
باید
با
توجه به دیالک تیک مناسبات تولیدی و نیروهای مولده (بنیادی ترین و مهم ترین دیالک تیک جامعه بشری) درک شود و توضیح داده شود.

می توان گفت 
که 
صدقه
به
دو دلیل زیر صورت می گیرد:

الف
اولا
به دلیل سطح توسعه نازل نیروهای مولده.

یعنی به این دلیل که جامعه قادر به تولید مایحتاج اعضای خود نیست.


      دوشدی دالیمجا بش اون دانه، دیلنچی هر گون
     «وئر گوراخ هموطن، حقین فقرانین»، 
دئدیلر

   دئدیم:
     «ای وای نه چوخدور فقراسی بو یرین»!
   «وار شبسترده فابریقاسی گدانین»، 
 دئدیلر
 
معنی تحت اللفظی:
هر روز چندین گدا به دنبالم افتادند
و
گفتند:
«هموطن حق فقرا بده.»
 
گفتم:
«عجبا تعداد فقرا در این دیار سر به فلک می زند»
 
گفتند:
«در شبستر کارخانه گداسازی وجود دارد.»
 
بدین طریق
صدقه 
تنها راه رهایی از فقر و ذلت می گردد.
 
ب
ثانیا
به دلیل کهنگی مناسبات تولیدی

امروزه
در کشورهای امپریالیستی
علیرغم توسعه غول آسای نیروهای مولده،
صدقه
به طرز سیستماتیک و منظم داده می شود.

بدین طریق
مایحتاج حیاتی فقرا 
در اخیتارشان قرار داده می شود
و
کسی از فقر و ذلت نمی میرد.

هدف و آماج طبقه حاکمه
از
صدقه
حفظ صلح اجتماعی 
است.

یعنی 
ممانعت از رسیدن کارد بر استخوان توده
و
اقدام به انقلاب اجتماعی 
است.
 
اسم صدقه
را
اما
تغییر داده اند 
و
کمک های اجتماعی 
و
پول بیکاری
و
خیریه
و
غیره
گذاشته اند.

مینا
خبر ندارد.

ضمنا
گدایی قرون وسطایی نیز کم و بیش رواج دارد.

ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر