۱۳۹۷ مهر ۶, جمعه

متد آزمایشی (۲)


پروفسور دکتر گونتر کروبر  
برگردان
شین میم شین

۱۵
·      از سوی دیگر، متد آزمایشی در جهان باستان از این نظر مهم بود که نتایج حاصل از آن می توانستند در تأسیسات فنی مورد استفاده قرار گیرند.
·      (ارشیمدس، هرون و دیگران)

۱۶
·      یکی از استفاده های سیستماتیک (منظم) و اصولی متد آزمایشی را نمایندگان انجمن پزشکان تجربه گرا (امپیریست) در شهر گالن انجام دادند و قواعد عام آزمایش را وضع کردند. 

۱۷
·      در جهان باستان اگرچه بطور کلی اقدامات ارزشمندی در شناخت نقش آزمایش درعلم و پراتیک به عمل آمده است، ولی آزمایشات ـ کم و بیش ـ به صورت پراکنده و هر از گاهی صورت می گرفتند و بخشی از متد عملی آگاهانه را تشکیل نمی دادند.

۱۸
·      دلیل این امر از سوئی عبارت بود از سطح نازل ترقی علوم:
·      در علوم ایده های مبتنی بر حدس و گمان بطور کلی نسبت به پژوهش تجربی مشخص مقدم شمرده می شدند.

۱۹
·      این امر از سوی دیگر دلایل جامعه ای داشت:
·      جامعه برده داری حاکم به سبب تحقیر کار جسمی و تولیدی (که به عهده برده ها بود) و به دلیل کم بها دادن به شناخت تجربی، به تحریم ایده ئولوژیکی بررسی های آزمایشی و غیره می پرداخت.  

۲۰
·      سطح توسعه نازل نیروهای مولده در قرون وسطی نیز شناخت همه جانبه قوانین طبیعی را برای تسلط به آنها الزامی نمی کرد و لذا نیازمندی های اجتماعی ضرور، موجب گسترش همه جانبه و استفاده فراگیر از متد آزمایشی نمی گشتند.

۲۱
·      تفکر علمی ـ روی هم رفته ـ تحت سلطه حدس و گمان و عرفان می ماند.

۲۲
·      اگر هم فن آزمایش در این دوره به مرحله رشد معینی می رسد، به قصد شناخت عقلائی طبیعت نیست.

۲۳
·      بلکه اهداف عملی مانند تبدیل فلزات عادی به طلا، کشف کیمیای حیات (الشیمی) و غیره را دارد. 

۲۴
·      اما علیرغم آن به کشفیات تصادفی نیز نایل می آمد، مثلا کشف مواد شیمیائی جدید و اختراع پورسلان، که ضمنا حاکی از ارزش و اهمیت بررسی های آزمایشی برای پیشرفت شناخت علمی و «کردوکار» تولیدی بوده اند.

۲۵
·      بر اساس این نوع موفقیت ها بود که در قرن ۱۳ تا ۱۵ میلادی اینجا و آنجا توصیه های متدئولوژیکی مبنی بر مقدم شمردن مشاهده و آزمایش بمثابه وسیله کسب دانش علمی نسبت به حدس و گمان و جزم های اسکولاستیکی مطرح می شوند:

الف
·      آلبرتوس ماگنوس
ب
·       روجر بیکن
پ
·      ارک هام
ت
·      بوریدان و دیگران.

۲۶
·      رواج این توصیه های متدئولوژیکی اما در سطح جامعه با شروع عصر جدید، با آغاز گذار به شیوه تولید سرمایه داری صورت گرفت.

۲۷
·      توسعه توفانی نیروهای مولده در این دوره با شکوفائی پژوهش در عرصه علوم طبیعی همراه بوده است که بررسی دقیق روندهای طبیعی و استفاده از آن در پراتیک تولیدی را هدف خود قرار داده بود.

۲۸
·      انعکاس فلسفی این توسعه خود را در احیای تجربه گرائی (امپیریسم) و در مبارزه میان امپیریسم و راسیونالیسم نشان می دهد.

۲۹
·      هر دو جریان یاد شده، تأثیرات ارزشمندی بر پیشرفت متد آزمایشی به جا می گذارند.

۳۰

·      به نظر لئوناردو داوینچی، گالیله و فرانسیس بیکن، در متد آزمایشی قبل از همه دانش تجربی نقش تعیین کننده به عهده دارد.

۳۱

·      اگر چه گالیله اعلام می دارد که در متد آزمایشی، (متد)  تجربی و نظری باید با هم پیوند تنگاتنگ داشته باشند.
·       اما با این حال نقش تئوری ها و فرضیه ها در عمل آزمایش برای نمایندگان امپیریسم در مقایسه با شناخت تجربی، روی هم رفته به صورت مسئله درجه دوم می ماند، که باید در حین آزمایش کسب شود و از طریق تعمیم های استنتاجی به شناخت نظری مبدل شود.
۳۲
·      راسیونالیسم اما بر عکس، نقش تئوری های کامل و یا مفاهیم را در انجام آزمایشات عمده می کند.

۳۳
·      بویژه دکارت به حلاجی فشرده اصول متدئولوژیکی پژوهش نظری و آزمایشی می پردازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر