۱۳۹۲ اسفند ۱۸, یکشنبه

پوزیتیویسم (1)


پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

·        پوزیتیویسم، جریان ایدئالیستی ـ ذهنی و ماهیتا اگنوستیسیستی فلسفه بورژوائی در قرن 19 و 20 میلادی بوده است.

·        مراجعه کنید به اگنوستیسیسم یا ندانمگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
·        اصطلاح «پوزیتیویسم» ـ به معنای محدود کلمه ـ برای نامیدن موضعگیری اساسی معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی ئی بکار می رود که تنها دسترس پذیرها یعنی حقایق امور «مثبت» (قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.

2
·        این حقایق امور «مثبت» را ما تنها بمثابه انبوهی از احساس ها (بمثابه تنوعی از ادراکات حسی)  بدست می آوریم که دارای قاعده مندی های معینی باشند.  

3
·        جهان عینی ـ واقعی خارجی اما دسترس پذیر نیست، زیرا در احساس های ما نشانه ای از آن بمثابه جهان عینی ـ واقعی وجود ندارد.

4
·        پوزیتیویسم مسئله اساسی فلسفه را «مسئله نما»  تلقی می کند.

·        (مسئله اساسی فلسفه عبارت است از مسئله مربوط به رابطه ماده (طبیعت، وجود) و شعور (روح، تفکر)
·        مسئله اساسی فلسفه عالی ترین مسئله فلسفه است.
·        فقط با پاسخ به این مسئله  می توان سیستم ها و نگرش های فلسفی را به دو جریان اصلی ماتریالیسم و ایدئالیسم تقسیم بندی کرد.
·        حل بنیادی کلیه مسائل مهم فلسفی وابسته به پاسخی است که به این مسئله داده می شود. مترجم)

5
·        پوزیتیویسم بدو دسته تقسیم بندی می شود:

الف
·        پوزیتیویسم قدیمی

ب
·        پوزیتیویسم جدید و نو معروف به نئوپوزیتیویسم.

I
پوزیتیویسم فرانسوی
  آگوست کومته (1798 ـ 1857) 
ریاضی دان، فیلسوف، منتقد مذهب،
از بنیانگذاران جامعه شناسی

·        بنیانگذار پوزیتیویسم قدیمی کومته نام داشته و به پوزیتیویسم فرانسوی معروف بوده است.

1
·        در آثار کومته ـ اصولا ـ کلیه عناصر نئوپوزیتیویسم نیز موجود اند.

2
·        کومته خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق امور، «مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و مسئله بود و ماهیت و علت دسترس پذیرها را مسئله ای بی ثمر می نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.

·        (مراجعه کنید به دیالک تیک نمود و بود و یا پدیده و ماهیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری)

3
·        کومته بر این مبنا، قانون سه مرحله ای خود را وضع می کند:
·        «هرشاخه شناخت ما از سه مرحله مختلف به ترتیب زیر می گذرد:

الف
·        مرحله تئولوژیکی و یا فرضی

ب
·        مرحله متافیزیکی و یا انتزاعی

ت
·        مرحله علمی و یا مثبت»

4
·        مرحله علمی و یا مثبت را کومته مرحله انسانی واقعی می نامد و سودای بنیانگذاری آن را بر سر داشته است.

5
·        قانون سه مرحله ای بزعم کومته در موارد زیر اعتبار دارد:

الف
·        در مورد توسعه علم بطورکلی

ب
·        درمورد توسعه هر رشته علمی

ت
·        و بالاخره در مورد توسعه هر فرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر