۱۳۹۳ فروردین ۱۱, دوشنبه

چشم ها


سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
آوا
(1336)


·         یک یک چراغ خانه ها گردید خاموش
·        افتاد شهر از جنبش و رفت از تک و توش
·         من مانده ام، اکنون و این چشم سیه پوش

·        در کوچه ها این چشم ها را دیده ام من
·        در آرزویم بارها بوسیده ام من

·        این شبچراغ قصه ی تاریک شام است
·         افسانه ای ز افسانه های ناتمام است

·        این آخرین سوسوی شمع اشکبار است
·        این چشم های مردم چشم انتظار است

·         این چشم ها را پادشاهان کور کردند
·         این چشم ها را بارها در گور کردند

·        لیکن گیاه خشک بود این چشم بی مرگ
·         بشکست اگر، باز آتشین آورد گلبرگ

·        در رامش این شب که آرامش پسند است
·        فریاد این چشمان ز هر کویی بلند است

·        اکنون مرا می پاید و دست و لبم را
·        در این چنین تاریک شب، فانوس می گیرد شبم را

·         بر این ره مه خورده ی خاکستری فام
·         بی گفتگو، آرام، با من می زند گام

·         نیرنگ کردی آسمان تیره، نیرنگ،
تا از سیاه  چشم هایش یافتی رنگ

·        هم رنگ این چشمان شدی، باش
·        همسنگ این دریا نیی، ای آسمان پر ستاره

·         ای چشمها، با یکدگر ما آشناییم
·        ما پاسدارماندگار این سراییم

·         در سوسویت من نغمه ام را می سرایم
·        راهی در این شب بر نگاهت می گشایم

·        ناز آور گل های مریم
·        رنگ آفرین نقش بال شاپرک ها
·         ساز آور این آسمان ها و زمین ها
·        در باغ هایت گر نشانی از گل شادی نرویاند
·         پرپر مزن، ای دیده ی بی خواب اندوه
·        در هم مشو، ای روزن غم های انبوه

·         شب زنده دار، ای چشم من، بیدارتر باش
·        در زیر این سقف سیه، یاد سحر باش

·        ای منتظر مرغ غمین در آشیانه،
·        من گل به دستت می دهم، من آب و دانه
·        لبخند را از چشمه های آفتابی
·        من می کشانم در نگاهت جاودانه

·         من کهکشان در آسمانت می کشانم
·         رنگین کمان در ابروانت می نشانم

·         می کارمت در چشم ها گلنقش امید
·         می بارمت بر دیده ها باران خورشید


·        هر دانه ی اشک تو را پر می کنم من
·        و آن اشک پر گردیده، کفتر می کنم من

·        آنگاه، من رم می دهم این کفتران را
·         می سوزم از پروازشان آن اختران آسمان را

·        من می کنم، بیدار باش ای چشم خسته
·         من می کنم با این لب و این دست بسته

·         من شیر خوار سینه های رنج و دردم
·        همبازی این بادهای دوره گردم

·        من رهنورد دشت های بی کرانم
·        من تکسوار راه های ‌آسمانم

·        گر کوره ها بگدازدم، من شعله رنگم
·         گر خاموشی سنگم کند، من لعل سنگم
 
·        من گنج غم را از نهادت می ربایم
·        فواره های خنده ات را می گشایم

·        تا سو بگیرد چشم تو، خون می کنم من
·        شهری ز آتشپاره، وارون می کنم
 
·        دروازه هایت در به گفتارم گشایند
·        ناقوس هایت شعر لب هایم سرایند
·        ای دست بسته، لب های من غمگستر تو

·        مه را به دستان می کنم، من پاره پاره
·        می سازم از آن ها هزاران صد ستاره

·        آنگه در این هنگامه و گردونه تازی
·         یک شب به چشمت می کنم سیاره بازی

·        من می کنم، من می کنم، بیدارباش ای چشم خسته
·         من می کنم، با این لب و این دست بسته

·        در این شب درماندگی و این راه باریک
·        فانوس غم، در راه من، همپای من باش
·        گهواره بی تاب تن آسای من باش!

·         در خوابگاه آرزو بیدار من باش
·        ای چشم های غم نشین، غمخوار من باش
 
·        یک یک چراغ آسمان گردید خاموش
·        افتاد شهر خفته از نو در تک و توش
·        من مانده ام در صبح این چشم سیه پوش

·        بر صخره های ساحلت پرواز کردن
·        بر گنج الماس سیه، ره باز کردن

·        در جادوی آینددگان افسون سرودن  
·        با مست چشمان توهمپیمانه بودن

·        رفتن به شهر خواب ها، آنجا که دیگر
·        تنها همای مهربانی می زند پر

·        می خواهمت ای باغ بی گل
·         می خواهمت ای آسمان بی ستاره! 

ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر