استقلال،
استقلال، جمهوری اسلامی
برزویه طبیب
زمانی
هگل اعلام کرد،
آنچه
واقعی است عقلانی است .
البته
هگل به دیالکتیک پایبند بود .
او
می دانست که عقلانیت هر واقعیتی، حدود استمرار وقوع آنرا تعیین می کند
عقلانیت
هر موضوعی ، به ضد آن ، و استمرار وقوع آن ، به استحاله آن تبدیل می شوند .
سیاست
ورزان اردوی چپ در ایران ،
وحدت
عقلانیت و واقعیت را ، مورد توجه قرار نمی دهند
سرچشمه:
اخبار روز
مسعود بهبودی
·
من فقط جمله اول این مطلب را
خوانده ام و مورد تأمل قرار می دهم.
1
زمانی
هگل اعلام کرد:
آنچه
واقعی است عقلانی است .
·
منظور اطبا از مفهوم «عقلانی» چیست؟
·
راسیونال، بخردانه، مبتنی بر خرد؟
·
در این صورت باید همه چیز از ذره
تا کاینات مبتنی بر خرد باشد.
·
هگل به خرد مطلق عقیده داشت.
·
خوب منظور او در بهترین حالت می
تواند این باشد که ماده (واقعیت عینی) بطور عینی قانونمند است.
·
یعنی ساختار ماده مبتنی بر قوانین عینی
است.
·
واقعا هم چنین است.
2
البته
هگل به دیالکتیک پای بند بود
او
می دانست که عقلانیت هر واقعیتی
حدود
استمرار وقوع آن را تعیین میکند
·
واقعا اطبا هم بسان هگل پای بند ایدئالیسم
عینی اند و فکر می کنند که روح (شعور، خرد، ایده) تعیین کننده ماده (وجود، واقعیت عینی)
است؟
·
شاید منظور هگل عملکرد عینی قانونمندی
های عینی چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی طبیعی و اجتماعی باشد.
·
به قول انگلس، دیالک تیک طبیعت باشد:
·
چه طبیعت اول و چه طبیعت ثانی (جامعه،
انسان)
3
·
منظور اطبا و هگل از مفهوم «حدود
استمرار وقوع» چیست؟
·
عمر چیزها، پدیده ها، سیستم ها و
روندهای هستی و اجتماعی؟
·
آیا واقعا عمر چیزها، پدیده ها، سیستم
ها و روندهای هستی طبیعی و اجتماعی را عقلانیت آنها تعیین می کند و یا تضادهای
درونی و ماهوی و عینی آنها و یا منظور هگل از مفهوم عقلانیت عینی، همان قوانین و قانونمندی
های عینی است؟
·
عمر و یا «حدود
استمرار وقوع» تخم مرغ را در هر صورت ستیز تز
و آنتی تز (زرده و سفیده و نطفه) تعیین می
کند.
·
عمر و یا «حدود
استمرار وقوع» جامعه فئودالی را تضاد اصلی سیستم
فئودالی (تضاد طبقه متوسط و دهقانان و اشرافیت فئودالی) تعیین می کند.
· عمر و یا «حدود
استمرار وقوع» نظام سرمایه داری را تضاد اصلی
آن، تضاد کار و سرمایه، مبارزه طبقاتی میان پرولتاریا و بورژوازی تعیین می کند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر