۱۳۹۳ فروردین ۶, چهارشنبه

پیش بینی اجتماعی (2)


پروفسور دکتر  ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

·        فونکسیون پیش بینی اجتماعی در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم گسترش دم افزون می یابد.

·        مراجعه کنید به دوران در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        در این دوران، مسائل جامعه به موضوع مبارزه سیستم های اجتماعی متضاد و نیروهای طبقاتی و ایدئولوگ های نماینده آنها مبدل می شود و بوسیله سلسله ای از شرایط تاریخی زیرین بطور اوبژکتیف مشروط می شود:

I
شرایط تاریخی اوبژکتیف

1
·        مارش تاریخی سوسیالیسم جهانی و جنبش کارگری انقلابی که با انقلاب سوسیالیستی اکتبر آغاز می شود و نیروی پیش بینی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی را آشکار می سازد، کلیه نیروهای سیاسی را به پیش بینی اجتماعی وا می دارد.

 2
·        پدیده های بحرانی آشکار و آنتاگونیسم های لاینحل سیستم امپریالیستی و همزمان با آنها، سیاست جنگ طلبانه و ضد خلقی امپریالیسم مسائل زیر را در شعور خلق ها نشا می زند:

الف
·        به کدام سو و به کجا باید رفت؟

ب
·        چه آلترناتیوی برای سیستم سرمایه داری انحصاری ـ دولتی وجود دارد؟

ت
·        دورنمای آتی مطمئن از چه قرار است؟

3
·        در کشورهای سوسیالیستی، به همان میزان که سوسیالیسم بمثابه یک سیستم اجتماعی فراگیر بر بنیان های خویش توسعه می یابد و به تشکیل مؤثرترین ساختار اقتصادی ملی و بسیج قوای درونی سیستم ـ به انضممام همکاری بین المللی ـ می پردازد، به همان میزان نیز پیش بینی اجتماعی اهمیت تعیین کننده کسب می کند.

4
·        انقلاب علمی و فنی امکانات فنی، اقتصادی و هوشمندانه غول آسائی به همراه می آورد، که تنها بر طبق برنامه مبتنی بر پیش بینی می توانند رهبری شوند و توسعه یابند.

·        مراجعه کنید به انقلاب فنی، انقلاب علمی و فنی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        فقدان وسعت نظر وغفلت از آینده بینی به معنی رکود، عقبگرد و فاجعه خواهد بود.

6
·        دینامیسم (پویائی) شرایط فنی، معنوی و اجتماعی انسان ها که انقلاب علمی و فنی به همراه می آورد، گسترش پیش بینی اجتماعی را به دلایل زیر در هر کشور جهان الزامی می سازد:

 الف
·        به دلیل ضرورت تقویت و توسعه استعدادهای فرهنگی ـ فنی و سیاسی ـ ایدئولوژیکی انسان ها بر طبق برنامه

ب
·        به دلیل ضروت تضمین استفاده از دستاوردهای انقلاب علمی و فنی در جهت خدمت به صلح و خلق ها.

 7
·        حل و فصل مارکسیستی ـ لنینیستی مسائل سازمانی و رهبری ناشی از انقلاب علمی و فنی، نقش خاصی را به عهده پیش بینی اجتماعی می گذارد.

8
·        کلیه شرایط و عوامل فوق الذکر نشان می دهند که پیش بینی اجتماعی باید به وظیفه بنیادی کرد و کار رهبری علمی ـ مارکسیستی، فلسفه مارکسیستی و علوم اجتماعی بدل شود.

 9
·        در جامعه سوسیالیستی باید فونکسیون کیفی جدید پیش بینی اجتماعی به ابتکار حزب طبقه کارگر و دولت سوسیالیستی بر پایه دموکراتیکی وسیعی بطور سیستماتیک و منطبق با آماج ها تحقق یابد.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر