۱۳۹۲ اسفند ۲۱, چهارشنبه

نقل قول هائی از این و آن (136)

سرچشمه: 
صفحه فیسبوک منصور یاسائی 
صبر
انتخاب نیست 
اجبار است .
علیرضا روشن
گاف سنگزاد

·        اولا انتخاب و هر کار دیگر همیشه در دیالک تیکی از جبر و اختیار صورت می گیرد:

مثال
·        انسان تصمیم به پوشیدن لباس می گیرد.
·        ظاهرا آزاد و مختار است و می تواند پیراهنی آستین کوتاه بپوشد و یا پولور پشمی با پالتو.

1
·        اما همین جا به شعور و شناخت نیاز می افتد.
·        اگر هوا گرم باشد، تصمیم می گیرد که پیراهن آستین کوتاه بپوشد و اگر برف و یخبندان باشد، پولور پشمی و پالتو.
·        یعنی انتخاب او بر اساس شناخت جبر عینی (وضع هوا) صورت می گیرد.
·        عمل و رفتار در چارچوب دیالک تیک جبر و اختیار همین است.

2
·        اما اگر همان انسان در کشور عه هورا زندگی کند، بنا بر قوانین ایراسیونالیستی (خردستیز) حاکم مجاز به پوشیدن پیراهن آستین کوتاه نیست و گرنه اجامر و اوباش طبقه حاکمه او را وسط خیابان می خوابانند و در ملأ عام حد می زنند.
·        تا توبه کند و قید پیراهن آستین کوتاه را بزند.
·        وقتی از سلب آزادی (اختیار) از توده سخن می رود، به همین دلیل است.
·        طبقه حاکمه موازین اخلاقی مورد علاقه خود را جامه آهنین قانون می پوشاند و مردم را به رعایت اکید آنها مجبور می سازد.   

3
·        در نتیجه همان انسان، تحت جبر اجتماعی طبقه حاکمه ی جبار قبل از انتخاب پیراهن آستین بلند و یا کوتاه، به انتخاب دیگری دست می زند:
·        انتخابی که بر جبر اجتماعی حاکم (استبداد طبقه حاکمه) مبتنی است:
·        یا مقاومت و پیکار و یا تسلیم و تحمل و رضا
·        هم مقامت و پیکار حاوی گشتاوری از صبر است و هم تسلیم و تحمل و رضا.
4
·        صبر در این صورت دو شقه می شود:
·        صبر انقلابی و صبر ضد انقلابی
·        صبر مبتنی مقاومت و مبارزه و صبر مبتنی بر کرنش و تمکین

5
·        صبر اما می تواند داوطلبانه باشد و نه تحمیلی:
·        صبر می تواند بنا بر دلایل عینی صورت گیرد:
·        از قدیم گفته اند:

گر صبر کنی، ز غوره حلوا سازم!

·        این صبر هم آگاهانه است، هم داوطلبانه است و هم اجباری است، یعنی بر جبر عینی تغییر چند مرحله ای غوره مبتنی است:
·        برای تهیه حلوا از غوره بنی بشر به صبر نیاز دارد تا غوره انگور شود، از انگور بنا بر قوانین تولید شیره گرفته شود و از شیره انگور و آرد و غیره حلوا تهیه شود.

6
·        جبر عینی اینجا هم وارد عمل می شود.
·        بنی بشر اینجا هم در چارچوب دیالک تیک جبر و اختیار عمل می کند و میزان اختیار او بسته به شناخت قوانین جبر عینی (قوانین رشد غوره به انگور و تهیه شیره از انگور و تهیه حلو از آرد و شیره انگور) است.
·        انتخاب او در این زمینه نیز در چارچوب دیالک تیکی از اختیار و اجبار است.
·        وقتی گفته می شود که از دیالک تیک عینی گریزی و گزیری نیست، منظور همین است.


8

مثال دیگر

·        حریفی می گفت:
·        «ده سال پیش حس کردم که اندیشیدن نمی دانم و مرتب اشتباه می کنم.

·        تصمیم گرفتم که هنر تفکر را بیاموزم.

·        ده سال تمام با صبر و حوصله به آموزش مفاهیم فلسفی  پرداختم.

·        بعد اندک اندک توانستم حرف دهن خودم و همنوعانم را بفهمم و شروع به تفکر کردم.» 

·        این صبر حریف مبتنی بر انتخاب بوده است.
·        این انتخاب هم گشتاوری از جبر عینی داشته است.
·        چون  مفاهیم اجرهای اولیه احکام (جملات، افکار) هستند.
·        بدون آجرهای اولیه  نمی توان عمارتی بنا کرد:
·        بدون  مفاهیم (واژه ها) هم نمی توان حکمی (جمله ای، نظری، فکری)  ساخت و یا حکمی (جمله ای، نظری، فکری)  را فهمید.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر