۱
مفهوم
از
نقطه نظر ایدئالیسم عینی
۱
· ایدئالیسم عینی بر آن است که مفاهیم حاوی ماهیت
مجرد روحی اند و موجودیت «در خود» و «برای خود» دارند.
· یعنی بدون نیاز به چیزهای منفرد، بطور مستقل و
خودکفا وجود دارند.
۲
· ایدئالیسم عینی رابطه چیزهای منفرد با مفاهیم را در سهیم بودن چیزهای
منفرد در این ماهیت مجرد روحی می داند.
۲
مفهوم
از
نقطه نظر نومینالیسم
۱
· نومینالیسم اما
برعکس، مفاهیم را با واژه ها (یعنی با فرم و قالب وجودی آنها) یکی می گیرد و وجود
عام و مستقل آنها را منکر می شود.
۲
· از نقطه نظر نومینالیسم
فقط چیزهای منفرد وجود دارند و مفاهیم (یعنی واژه ها) جمعبندی ئی از چیزهای منفرد هستند.
۳
· درک فوق الذکر ایدئالیسم عینی از مفهوم به لحاظ
منطقی یک فرضیه اضافی و زاید است.
۴
· درک نومینالیسم از مفهوم را اما نمی توان بدون
دچار شدن به تناقض به مورد اجرا در آورد:
·
چون هر
واژه نیز در تحلیل نهائی یک واژه منفرد است.
۵
· ما نمی توانیم واژه واحدی را برای علامتگذاری
چیزهای مختلف مورد استفاده قرار دهیم.
· برای اینکه هر واژه فقط یک بار وجود دارد.
۶
· نومینالیسم باید برای اجرای نظریه خود، علیرغم
پیش شرط اساسی خویش، چیز عامی بنام زبان را بپذیرد.
۷
· اغلب گفته می شود که مفهوم، بیانگر ماهیت چیزها ست.
۸
· اما به کمک یک مفهوم می توان طبقه ای از چیزها
را هم نام برد که عناصر متشکله شان فقط بطور غیرماهوی با هم یکسان اند.
۹
· بنابرین، تعریف
مفهوم، به مثابه تعیین ثوابت (ثابت های) فکری، عامتر و دقیقتر به نظر می رسد.
۱۰
· مفهوم در طبقه ای از افراد و یا گروه ها شامل
آنی می شود که در گذار از یک عنصر طبقه به عنصر
دیگر ثابت می ماند و بدین معنا ماهوی است.
۱۱
· این نظر با نظر رایج در ریاضیات که حاوی دقیقترین
سیستم مفهومی است، مطابقت دارد:
· مفهوم سازی یعنی کشف ثوابت (ثابت ها).
۱۲
· میان مفاهیم، روابط متنوعی می توانند وجود داشته
باشند.
۱۳
· جنبه منطقی ـ صوری این روابط را منطق مدرن بوسیله منطق مسندی
مورد بررسی قرار می دهد.
۱۴
· پیدایش، توسعه و تغییر
مفاهیم، که در تضادهای دیالک تیکی فرم مفهومی پیدا کرده اند، تشکیل دهنده
حوزه منطق دیالک تیکی اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر