ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿۞ وَإِن كُنتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ
مَّقْبُوضَةٌ ۖ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي
اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ۗ وَلَا تَكْتُمُوا
الشَّهَادَةَ ۚ وَمَن يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ ۗ وَاللَّهُ
بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ﴾
[ البقرة: ۲۸۳]
هرگاه در سفر بوديد و كاتبى نيافتيد، بايد چيزى به گرو گرفته شود،
و
اگر كسى از شما ديگرى را امين دانست، آن كس كه امين دانسته شده امانت را بازدهد
و
بايد از اللّه، پروردگارش، بترسد.
و
شهادت را كتمان مكنيد.
هر كس كه شهادت را كتمان كند، به دل گناهكار است و خدا از كارى كه مىكنيد آگاه است.
کریم
در این آیه،
به بررسی همه جانبه تر رهنمودش در آیه قبلی می پردازد:
۱
هرگاه
در سفر بوديد و كاتبى نيافتيد، بايد چيزى به گرو گرفته شود،
اگر نویسنده ای برای ثبت وام و یا نسیه نباشد،
گرو گذاشتن چیزی پیشنهاد می شود.
۲
و
اگر كسى از شما ديگرى را امين دانست، آن كس كه امين دانسته شده امانت را بازدهد
و
بايد از اللّه، پروردگارش، بترسد.
کریم
در این بخش این آیه پیشنهاد می کند
که
چیزی را که گرو گذاشته می شود، در اختیار شخص امینی قرار دهند تا بعد از پرداخت وام، امانت را به صاحبش پس دهد.
کریم
به دشواری های داد و ستد واقف است.
به همین دلیل
تأکید بر آن دارد که امین باید خداترس باشد.
۳
و
شهادت را كتمان مكنيد.
هر كس كه شهادت را كتمان كند، به دل گناهكار است و خدا از كارى كه مىكنيد آگاه است.
شاهدان هم نباید شهادت خود را انکار کنند.
کریم
اینجا هم دست به تهدید می زند و همه چیز اگاهی الله را یاد آور می شود.
﴿لِّلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَإِن تُبْدُوا
مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللَّهُ ۖ
فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ
كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾
[ البقرة: ۲۸۴]
از آن خداست هر چه در آسمانها و زمين است.
آنچه را كه در دل داريد خواه آشكارش سازيد يا پوشيدهاش داريد، خدا شما را بدان بازخواست خواهد كرد.
پس هر كه را كه بخواهد مىآمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مىكند.
و خدا بر هر كارى تواناست.
کریم
وقتی برای مسائل زمینی راه حل مطمئنی نمی یابد،
دست به دامن الله می شود تا دیالک تیک تهدید و تطمیع را به خدمت گیرد:
۱
از آن خداست هر چه در آسمانها و زمين است.
کریم
با برجسته کردن تعلق همه چیز هستی به الله،
عینا و عملا
مالکیت خصوصی بر وسایل تولید
را
تقدیس می کند.
ثروتمند بودن،
امری طبیعی تلقی می شود.
در این صورت دیگری کسی منبع سرمایه و ثروت را نمی پرسد.
۲
آنچه را كه در دل داريد خواه آشكارش سازيد يا پوشيدهاش داريد، خدا شما را بدان بازخواست خواهد كرد.
قطب تهدید دیالک تیک تهدید و تطمیع
در این بخش این آیه
به صورت بازخواست حتی به جرم داشتن نیات معینی مطرح می گردد.
۳
پس هر كه را كه بخواهد مىآمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مىكند.
و خدا بر هر كارى تواناست.
کریم در این بخش این آیه
از غنی بودن الله، قدر قدرت بودن او را نتیجه می گیرد:
چون همه چیز هستی متعلق به الله است،
پس الله می تواند بسان سلاطین و خوانین قدر قدرتی
هر کس را که دلش نخواست خلعت و گردن هر کسی را که دلش خواست به شمشیر سپارد.
اینجا نیاز دیالک تیکی اندیشی کریم نمودار می گردد:
داشتن قدرت اقتصادی به کسب قدرت سیاسی منجر می شود.
یعنی
نقش تعیین کننده در دیالک تیکی اقتصادی و سیاسی را کریم از ان اقتصادی می داند.
کریم در این ایه،
از سر تا پا ماتریالیست و مارکسیست است
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر