۱۴۰۲ بهمن ۱۲, پنجشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۷۱)

       

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ﴾
[ البقرة: ۲۶۲]

مزد كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌كنند و پس از انفاق منّتى نمى‌نهند و آزارى نمى‌رسانند با پروردگارشان است. 

نه بيمناك مى‌شوند و نه اندوهگين.

کریم در این آیه،

 انفاق را به دو گونه سوبژکتیو طبقه بندی می کند:

الف

انفاقی که انفاق کننده (سوبژکت انفاق) بر سر مستمند (اوبژکت انفاق) منت می نهد ویا مستمند را مورد تحقیر و اذیت قرار می دهد.

ب

انفاقی که انفاق کننده (سوبژکت انفاق) منتی بر سر مستمند (اوبژکت انفاق) نمی نهد.

 

خیلی از سوبژکت های مؤمن انفاق حتی خود را نشان مستمندان نمی دهند و ناشناخته می مانند.

به همین دلیل حضرت علی

شبانه به مستمندان انفاق می کرد.

کریم نوع دوم انفاق را می ستاید.

 

۱

مزد كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌كنند و پس از انفاق منّتى نمى‌نهند و آزارى نمى‌رسانند با پروردگارشان است.

این بدان معنی است 

که

مزد کسانی که پس از انفاق بر سر مستمند منت می نهند و یا او را مورد اذیت و توهین و تجاوز قرار می دهند، خدا نیست.

چون به ازای داد خود، ستد درخور دریافت کرده اند و دایره دیالک تیکی داد و ستد بسته شده است.

اما

مزد کسانی که پس از انفاق منت بر سر مستمند ننهاده و یا او را مورد سوء استفاده قرار نداده اند، با خدا ست.

چون بدین طریق، دایره دیالک تیکی داد و ستد هنوز بسته نشده است.

چنین کسی چندین برابر داد خود را در دنیا و عقبا از خدا دریافت می کند.

ستد او در دنیا، آرامش روحی و روانی حاصله از حمایت از همنوع نیازمند است

و

ستد او در عقبا پاداش الهی است.


۲

نه بيمناك مى‌شوند و نه اندوهگين.

چنین کسانی بیمی از صحرای محشر و عذاب در قبر ندارند.

ضمنا

اندوهگین نمی شوند.

این ستدی برای داد ناچیزشان است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر