پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین
۲۸
· در قاموس ترادیسیونالیست ها، جامعه حامل حقیقت است و تنها معیار حقیقت همنظری عمومی است.
۲۹
· لامنا می گوید:
· «همنظری عمومی به نظر ما مهر و موم حقیقت است.
· مهر و موم دیگری وجود ندارد.»
۳۰
· برای تعدیل موضعگیری افراطی دبونا که بشریت را صف طویلی از کوران تلقی می کند که فقط نفر اول عصائی در دست دارد، شاگردان او و لامنا تلاش می کنند، تعداد حقایق را که منشاء وحی دارند، کاهش دهند و برای خرد در مورد «جهان پدیده های جسمانی (فیزیکی)» اعتبار قائل شوند.
۳۱
· آموزه (تعلیمات) ترادیسیونالیستی در تاریخفلسفه، ماهیتا با درکی اوکی ژنالیستی از رابطه ضرورت و آزادی (جبر و اختیار) تعیین می شود.
۳۲
· درک اوکی ژنالیستی از رابطه ضرورت و آزادی (جبر و اختیار) کلیه حوادث تاریخی را، همانند حوادث طبیعی، به علت العلل همه چیز بودن خدا نسبت می دهد.
۳۳
· این درک از رابطه ضرورت و آزادی بر تفسیر دترمینیستی از تاریخ اشارت دارد.
· البته با حذف آزادی (اختیار) انسانی و عمل خلاقانه او.
۳۴
· الهیت از دیدگاه پانته ئیسم با طبیعت، زمان، شرایط و اوضاع و احوال یکی تلقی می شود و هر عملی تا کوچکترین اجزایش مقدر شده انگاشته می شود.
۳۵
· به نظر دمایستر صحت این نظریه (درک اوکی ژنالیستی از رابطه ضرورت و آزادی) در انقلاب فرانسه و سیر آن به طرز بی سابقه ای به اثبات رسیده است.
۳۶
· چون در انقلاب فرانسه و سیر آن معلوم شده که سیر تاریخ نه بر مبنای تصورات انسان ها، بلکه بر اساس ضرورت نامرئی حاکم بر همه حوادث صورت می گیرد.
۳۷
· نتایج این نظریه عبارتند از فاتالیسم و کویه تیسم که از سوی ترادیسیونالیست ها برای دفاع همه جانبه از نظام موجود مورد استفاده قرار می گیرند.
۳۸
· اصل مرکزی این نظریه حاکی از این است که هرآنچه که هست، اگر «ماندگار» باشد، خوب و معقول است.
۳۹
· بدین طریق اوضاع قبل از پیروزی انقلاب فرانسه مورد تجلیل قرار می گیرد.
· از رژیم قبل از انقلاب دفاع به عمل می آید.
· تفتیش عقاید و جنگ توجیه می شود.
· حتی انقلاب به مثابه کیفر اعمال ناپسند فرانسوی ها قلمداد می گردد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر