پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
درک مارکسیستی رابطه تجربی ـ نظری
۱
· درک مارکسیستی رابطه تجربی ـ نظری بر آن است که دانش نظری با رشته های مختلف و متعدد ژنتیکی و منطقی با دانش تجربی در پیوند است.
۲
· اما هنوز توضیح گذارهای مشخص از تجربی به نظری و توضیح وابستگی های منفرد برای شناخت روابط قانونمند، نیازمند پژوهش های زیادی است که باید با اتکا بر تلاش مشترک رشته های علمی زیر صورت گیرد:
الف
· با اتکا بر تئوری مارکسیستی شناخت
ب
· با اتکا بر متدئولوژی
پ
· با اتکا بر منطق
ت
· با اتکا بر روانشناسی
ث
· با اتکا بر سمیوتیک
ج
· با اتکا بر علمتاریخ
ح
· با اتکا بر رشته های علمی دیگر
۳
· نادیده گرفتن روابط موجود میان سطح دانش تجربی و دانش نظری و مطلق کردن یکی از آندو هر نوع پژوهش علمی واقعی و شناخت را امکان ناپذیر می سازد.
۴
· تجربی را همانقدر دشوار می توان از نظری مجزا ساخت که نظری را از تجربی.
۵
· انگلس به همین دلیل است که می نویسد:
الف
· «دانش تجربی بی غل و غش، خیال می کند که با حقایق امور انکار ناپذیر سر و کار دارد.
ب
· در حالیکه در واقع با تصورات فرتوت و فرسوده سر و کله می زند و چه بسا با بخش اعظم مواد فکری فرتوت نسل های پیشین.
پ
· این دانش تجربی قادر به تشریح درست حقایق امور نیست.
· زیرا تفاسیر کهنه قاطی تشریحات آن خواهند شد.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۴۱۵)
ت
· سطح دانش تجربی آنچنان با مواد فکری نظری سیراب شده که امپیریست بی غل و غش «که از سر عادت غرقه در شناخت تجربی است، هنگام سر و کله زدن با انتزاعات، خیال می کند که در خطه شناخت حسی قرار دارد.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۰۲)
۶
· تجربی و نظری اما علیرغم رشته های پیوند فی ما بین و علیرغم پیوند دیالک تیکی، دارای خودویژگی های کیفی خویش اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر