۱۴۰۱ اسفند ۱۳, شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ص) صلح (۷) (بخش آخر)

     

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۲۴

·    در فلسفه و شعر یونان، اندیشه صلح و انسانیت به وحدت می رسند.

 

۲۵

·    هسته این تصور مثبت از صلح به مثابه وضع عادی بشریت، در تاریخ جامعه طبقاتی هم باقی مانده است.

 

۲۶

·    ایده ئولوگ های بورژوازی آغازین به تمایلات صلح خواهانه توده های خلق، شالوده فکری و سیاسی اعطا کرده اند.

 

(ایده ئولوگ های بورژوازی آغازین

کانت و فیشته و هگل و فویرباخ، شیللر و روبسپیر و هلوه تیوس و هولباخ و روسو وغیره بوده اند.

کانت

صلح ابدی

را

تماتیزه کرده است.

مترجم)

 

۲۷

·    جامه عمل پوشاندن به ایدئال (آرمان) هومانیته (انسانیت) نوین که سمتگیری اش خرد، عزت و آزادی انسان بود و افکار صلح خواهانه را با ایده های هومانیته و تحمل (تولرانس)، آزادی، برابری و برادری انسان ها گره می زد، برچیدن بساط فئودالیسم را الزامی می ساخت. 

 

۲۸

·    با ورود مستقل طبقه کارگر به صحنه تاریخ، مبارزه در راه صلح به قدرت مادی ـ جامعتی مبدل می شود.    

 

۲۹

·    طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی اش در مبارزه عملی در راه صلح ، وحدت کلیه انسان های صلح خواه را جامه عمل می پوشانند.

 

۳۰

·    تاریخ جنبش صلح در ۱۰۰ سال اخیر نشان داده است که مبارزه در راه صلح، مجزا از مبارزه اجتماعی طبقه کارگر قادر به کسب مؤثریت سیاسی نیست. 

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر