۱۴۰۰ آذر ۲۵, پنجشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۳۰)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

     

فصل دوم

مفهوم طبقه در مائوئیسم

ادامه

 

۱۰۷

·    در سایه این مطابقت ایده ئولوژیکی با مائوئیسم است که بتلهایم و پیشل و امثالهم به حمایت از عوامفریبی اجتماعی مائوئیسم می پردازند که بر ضد توسعه سیاسی ـ ایده ئولوژیکی طبقه کارگر چین است.   

 

۱۰۸

·    اگر رویزیونیست های «چپ» با قلمداد کردن «طبقه کارگر» به مثابه پدیده ای در وهله اول، ایده ئولوژیکی، به تحقیر واقعی (فاکتی) نقش تاریخی ـ خلاق طبقه کارگر واقعا موجود چین می پردازند، ایده ئولوگ های رویزیونیستی راست و امپریالیستی از راه دیگر، یعنی  از «سوی دیگر»، اهمیت تاریخی عینی طبقه کارگر چین  برای انقلاب چین را مورد حمله قرار می دهند.

 

۱۰۹

·    آغازگاه (نقطه آغازین) هر دو عبارت از این است که خصلت دوران کنونی را و لذا پیشرفت تاریخی در عصر حاضر را در رابطه منفی و خصمانه با تأثیر قانونمندی های عام تعیین می کنند.

·    یعنی به انکار روابط فاکتورهای داخلی و خارجی، یعنی به انکار پیوند میان شرایط بین المللی با رشد فاکتورهای داخلی و ملی می پردازند.

 

·    مراجعه کنید به دوران  

 

۱۱۰

ولفگانگ لئونارد

ولفگانگ  لئونارد

(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۴)

مورخ آلمانی

 شوروی شناس

جمله معروف او:

«انقلاب کودکانش را اخراج می کند.»

از اعضای مادم العمر انجمن قلم آلمان غربی

 

·    این مسئله به عنوان مثال در استدلال زیر از ولفگانگ  لئونارد تبیین می یابد:

·    «در چین نه، شرایط لازم برای انقلاب از نقطه نظر مارکس و انگلس فراهم بود و نه از نقطه نظر لنین.»

·    (ولفگانگ  لئونارد، «سه تکه گشتن مارکسیسم»، ۱۹۷۰، ص ۲۷۷)   

 

الف

·    ولفگانگ  لئونارد در اینجا مارکس و انگلس را در مقابل لنین قرار می دهد.

 

ب

·    مراحل توسعه جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی واحد را از هم می گسلد و به هر کدام استقلال می بخشد.

 

پ

·    این نهایتا به معنی انکار جنبه بین المللی آن است.

 

۱۱۱

·    ولفگانگ  لئونارد بر اساس این نظراست که ادعا می کند:

·    «نه، طبقه کارگر، بلکه دهقانیت (دهقانان) می توانستند و می بایستی در این مورد نیروی اصلی انقلاب باشند.»

·    (ایضا، همانجا)

 

۱۱۲

·    عدم بلوغ (خامی و نارسی) شرایط اجتماعی ـ اقتصادی در داخل، اینجا به طرز متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) از توسعه ملی و بین المللی مجزا می گردد و به صورت طرحی برای خود در آورده می شود. 

 

۱۱۳

·    در رابطه با این، ضمنا در این طرح، شرایط اوبژکتیو از دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در روند انقلابی بدر آورده می شود و به طرز غیر دیالک تیکی بدان استقلال بخشیده می شود. 

 

  (دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیو روند انقلابی تخریب می شود و به صورت «دیالک تیک» واره ای تکقطبی در می آید. 

مترجم)

 

۱۱۴

·    این، دوباره آغازگاهی برای استخراج فاتالیسم معلولی از مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی خام و نارس (نابالغ) است.

 

·    مراجعه کنید به علیت، دیالک تیک علت و معلول  

 

علیت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2874

 

پایان


۱۱۵

·    ما اینجا با رابطه نمونه وار ایده ئولوگ های امپریالیستی با ایده ئولوگ های رویزیوینستی در رابطه با انقلاب چین سر و کار داریم.  

 

۱۱۶

·    بدین طریق امکان انقلاب پرولتری در چین، اکیدا انکار و رد می شود.   

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر