پروفسور دکتر رولف ماکس
(۱۹۷۵)
برگردان
شین میم شین
فصل دوم
مفهوم طبقه در مائوئیسم
۱۰۷
· در سایه این مطابقت ایده ئولوژیکی با مائوئیسم است که بتلهایم و پیشل و امثالهم به حمایت از عوامفریبی اجتماعی مائوئیسم می پردازند که بر ضد توسعه سیاسی ـ ایده ئولوژیکی طبقه کارگر چین است.
۱۰۸
· اگر رویزیونیست های «چپ» با قلمداد کردن «طبقه کارگر» به مثابه پدیده ای در وهله اول، ایده ئولوژیکی، به تحقیر واقعی (فاکتی) نقش تاریخی ـ خلاق طبقه کارگر واقعا موجود چین می پردازند، ایده ئولوگ های رویزیونیستی راست و امپریالیستی از راه دیگر، یعنی از «سوی دیگر»، اهمیت تاریخی عینی طبقه کارگر چین برای انقلاب چین را مورد حمله قرار می دهند.
۱۰۹
· آغازگاه (نقطه آغازین) هر دو عبارت از این است که خصلت دوران کنونی را و لذا پیشرفت تاریخی در عصر حاضر را در رابطه منفی و خصمانه با تأثیر قانونمندی های عام تعیین می کنند.
· یعنی به انکار روابط فاکتورهای داخلی و خارجی، یعنی به انکار پیوند میان شرایط بین المللی با رشد فاکتورهای داخلی و ملی می پردازند.
· مراجعه کنید به دوران
۱۱۰
ولفگانگ لئونارد
(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۴)
مورخ آلمانی
شوروی شناس
جمله معروف او:
«انقلاب کودکانش را اخراج می کند.»
از اعضای مادم العمر انجمن قلم آلمان غربی
· این مسئله به عنوان مثال در استدلال زیر از ولفگانگ لئونارد تبیین می یابد:
· «در چین نه، شرایط لازم برای انقلاب از نقطه نظر مارکس و انگلس فراهم بود و نه از نقطه نظر لنین.»
· (ولفگانگ لئونارد، «سه تکه گشتن مارکسیسم»، ۱۹۷۰، ص ۲۷۷)
الف
· ولفگانگ لئونارد در اینجا مارکس و انگلس را در مقابل لنین قرار می دهد.
ب
· مراحل توسعه جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی واحد را از هم می گسلد و به هر کدام استقلال می بخشد.
پ
· این نهایتا به معنی انکار جنبه بین المللی آن است.
۱۱۱
· ولفگانگ لئونارد بر اساس این نظراست که ادعا می کند:
· «نه، طبقه کارگر، بلکه دهقانیت (دهقانان) می توانستند و می بایستی در این مورد نیروی اصلی انقلاب باشند.»
· (ایضا، همانجا)
۱۱۲
· عدم بلوغ (خامی و نارسی) شرایط اجتماعی ـ اقتصادی در داخل، اینجا به طرز متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) از توسعه ملی و بین المللی مجزا می گردد و به صورت طرحی برای خود در آورده می شود.
۱۱۳
· در رابطه با این، ضمنا در این طرح، شرایط اوبژکتیو از دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در روند انقلابی بدر آورده می شود و به طرز غیر دیالک تیکی بدان استقلال بخشیده می شود.
(دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیو روند انقلابی تخریب می شود و به صورت «دیالک تیک» واره ای تکقطبی در می آید.
مترجم)
۱۱۴
· این، دوباره آغازگاهی برای استخراج فاتالیسم معلولی از مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی خام و نارس (نابالغ) است.
· مراجعه کنید به علیت، دیالک تیک علت و معلول
علیت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2874
پایان
۱۱۵
· ما اینجا با رابطه نمونه وار ایده ئولوگ های امپریالیستی با ایده ئولوگ های رویزیوینستی در رابطه با انقلاب چین سر و کار داریم.
۱۱۶
· بدین طریق امکان انقلاب پرولتری در چین، اکیدا انکار و رد می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر